Emberek és állatok
Egy általam támogatott állatvédőszervezet elektronikus levelét olvasva
méláztam el a zsidók különös, néha
meglepő viszonyán az állatokhoz. Nyilván csak egynémely zsidókról, és bizonyos
állatokról tudok beszélni, eddigi saját tapasztalataim, látószögem, korábbi
állatkertjeim és egyéni étrendem birtokában. Alapjáratban tudni illik
vegetárius vagyok, nem átallom viszont megenni a halakat és rákokat, és
finnyáim oka sem vallási tiltás, vagy félelem egy felsőbb hatalomtól. Az
állatokhoz fűződő nexus persze, nem egyedül az ő megehetőségük függvénye, az
már talán inkább, hogy ők megesznek-e minket. A kardfogú tigris kétségtelen nem
volt válogatós, szívesen bevállalt egy-egy ősembert, még akkor is, ha az
esetleg nem volt túl ápolt, vagy éppenséggel egy kardfogú tigris bundát
hordott. Az ember is biztos talált néha elanyátlanodott tigris-pulyákat, és
hazavitte őket, had játszanak vele a gyerekek. Volt adok-kapok tehát, de senki
sem szabályozta ezeket a kapcsolatokat, csak a természet, az éhség, a kétoldalú
vadászszerencse és a „paleó” konyhaművészetek. Nem tudom, a farkast ette-e az
ember, de ha mamutot és medvét igen, akkor miért pont a farkas ne került volna
bele a bográcsba. A kisfarkas persze olyan helyeske, a kis-kardfogú mellé
került ő is játszótársnak és a történelem folyamán, mint kutya, – hivatalos
nevén eb – tette magát hasznossá és kedvelté az emberi körökben. A kistigris
sem volt rest, megszerettette magát ő is, behízelkedő modorával, hanyag
eleganciájával és kompromisszummentes hedonizmusával. Egyre kisebb is lett,
egészen macskányi. Dorombolt is szépen, oly annyira, hogy ő lett az: a cica.
Minden olyan magától értetődően működött, mondhatni paradicsomian, bár odaát a
Kertben az Írás szerint nem evett húst a „dám/vér” és „ádámá/föld” egyvelege
Ádám és neje, az almási Éva. A kelgyó közbenjárásával kiűzetve – ne is
kerteljünk – akármelyikkőnknek megváltozott volna az étrendje és a barátai. Az
ezt követő változást dokumentáló étlapot, mindazonáltal nem ismerjük, és sűrű
köd fedi a gasztronómia és a fauna eme korszakát is.
Ekkor lépett a történelem
színpadára végre Noé, és bár ő még nem definiálta magát zsidónak, de
beindította az, azóta is folyó zsidó piszmogást és totojázást az állatvilág
körül. Elöljáróban meg kell jegyeznem, nem volt szép Noé apánktól, hogy a
T-rexet és a többi derék dinoszauruszt nem engedte föl a bárkára. Legalább
megemlíthette volna őket, hogy vannak vagy nincsenek, hogy nagyok és otrombák,
sokat zabálnak, vagy hogy összeférhetetlenek és ezért nincs hely számukra a
hajón, és főként az elkövetkező korokban. De nem. Lett is baj ebből párezer
évvel később, amikor az Izraelt, a honvédelem szükségszerű kötelességét és
mindenekelőtt bizonyos joghurtokat és kefireket nem elismerő háridik
rábukkantak szegény őslényekre. Az egyik nagy tejipari cég árecszerte a divatos
dínókkal reklámozta termékeit, és ez, az időszámítás 5750 és egynéhány évébe
/akkor/ sehogyan sem volt beilleszthető, legalábbis nem, ha ezek a behemótok
már pár millió éve kihaltak egy földről, ami ennek alapján kellett, hogy lett-légyen
jóval a teremtés előtt is.
Noé kellett tudjon valamit,
előre megfontolt elv alapján gyűjtötte be az állatseregletet. Tiszta, tehát
kóser állatból hetet–hetet, a tisztátalanból pedig csupán kettőt–kettőt engedett
be. A Tórának ez a szöveghelye viszont nem nyilatkozik arról, melyek lennének a
tréfli állatok, az csak sokkal később derül ki a Mózes III./11.-ben. Itt aztán
végleg eldőlni látszik, ki ússza meg végérvényesen a zsidó mészárszéket és az
ünnepi asztalokat. A malac kifejezetten mázlista volt, mert a lába révén akár
még be is listázhatták volna, de szerencséjére nem volt kérődző. A nyuszi sorsa
hasonlóképp dőlt el, és került így a tapsifüles a lehetséges peszáhi hagadából,
a sokkal hálásabb húsvéti szereposztásba. Az általam igencsak szívesen
fogyasztott halak osztályozása úszószárny és pikkely alapján nem tűnik
elégségesnek. Nem hajlok elfogadni a tokhal és a kaviár, illetve a harcsa
diszkvalifikálását. Sajnálom! A lomha, zsíros pontyot tőlem viheti az Úr.
Különös a madarak állása, ha
korrekt zsidóként akarnánk őket felfalni. Nincs tudni illik egy megadott bizonyos
jel, amely „engedélyez”. Ragadozó nem, ez világos, de az Írás igencsak
egyszerűsít: simán felsorolja az általa ismert tisztátalan fajokat, pontosabban
húszat, melyek nevei és valós fajtájuk a mai napig vita tárgyát képezik. Hogy
Madagaszkárt, Ausztráliát, Amerikát, Dél-Keletázsiát és hihetetlenül gazdag
madárvilágukat fel sem fedezték még akkoriban, ez bonyolítja az éhes zsidó
problémáit. A Sulhán áruh nem teketóriázik: „kóser az a madár, melynek
fogyasztását a zsidó hagyományok őrzik és tisztelik”. Ez súlyosan érinti az
könnyen értelmezhető kacsa, liba és a tyúk hármast. Temérdek vita és hohmecolás
után, a későbbiekben a pulykát is szerencsétlenségére hozzácsapták ehhez a
csipet-csapathoz. A galamb is csak naivan gondolhatta, hogy Noé oldalán olyan
érdemeket szerzett, melyek felmentik a konyhaszolgálat alól. Hányadán állunk a
sokat vitatott libamájjal? A boldog liba mája normális méretű, ha rendezett
józan életet él, sorban áll, tötyörög, gágog, eljár a tóra. Egy tömött liba
ezzel szemben beteg, és menjen a gyengélkedőre. Ő tréfli, a májával együtt. Már
csak azért is, mert sérült a torka az erőszakos töméstől. A strucc nem szerepel a Tórában, ez
túlélésének biztos záloga, legalábbis a hívő zsidók tekintetében. A galambnál
kisebb madarakat sem eszi meg az askenázi, bár a szefárd hitsorsosokra ez nem
mondható el. Ők, – hivatkozva a sivatagi vándorlás leírásaira – a fürjet
szívesen elropogtatják.
Az ezerféle csúszó-mászó
állatok és rovarok mindnyájan tisztátalanként vannak számontartva, kivéve a
sáskát, illetve egynéhány kifejezetten ehető fajukat. Lehet hogy egy sáskajárás
nem is olyan nagy katasztrófa? Az egyiptomiak vajon miért nem ették meg az ő
gabonájukon meghízott sáskákat? Erről nem mesél a Hagada, ne is firtassuk
ezennel. A zsidó konyhát mindenesetre világosan határozza meg a Tóra,
függetlenül attól, hol és milyen körülmények között él a zsidó. Ezért nem is
tudom, mit enne egy eszkimó, ha merész elhatározásból, vagy hirtelen
megvilágosodás folytán betérne. Fókát, rozmárt, bálnát, cápát, kardhalat,
rozsomákot, biztos, hogy nem. Akkor meg mit? Májmunidesz azt állította, hogy a
Tórában tiltott étkek mind károsak az emberi szervezet számára, ezért a Tóra a
zsidó számára az egészség kulcsa. Az eszkimó zsidó ezzel szemben biztos
éhenhalna. Most csak ezért ne legyen zsidó?
Zsidóságomat még homály
fedte, nem korlátozta vallási előírás étkezési szokásaimat. Viszonyom az
állatvilággal laza, felszabadult és barátságos volt, hisz ideig-óráig
mindenféle állat megfordult nálunk otthon. Volt hogy csibék, – majd
felcseperedvén, jércék kapirgásztak konyhánkban, hogy egyszer csak titokzatosan
eltűnjenek. Volt nyuszi is, húsvét körül húsz forint volt egy a Bosnyák téri
piacon. Ő is köddé lett egyszercsak. Volt, hogy egy a kádban lubickoló ponty
lepett meg az iskolából hazatértemben. Idővel felfogtam a kedves jövevények és
hirtelen eltűnésük közti összefüggést, valószínűleg onnantól számítható
vegetáriusságom is. Macskák hosszú sora erősítette szövetségemet az állatokkal:
In memoriam Mufurc, Merci, Kockás, Suvi, Bandi, Mesi, Szaszi, Mehándesz… Ne
feledkezzünk meg Flokiról, a legendás pacifista blökiről, aki
egyenruhafóbiájával tüntette ki magát oldalamon évekig. Tengerimalacok
generációi, élükön Behi, Rozi, Rafi színesítették szürke életemet, melyhez még
pár pinty, mint Matyi és Juci társult. Brúnót, az elvetemült hörcsögöt kell még
említenem, aki telefonzsinorjaimat rágta el előszeretettel, konkurálva némileg
az ugróegér-branccsal Szerváccal, Pongráccal és Bonifáccal.
Szóval, akkor negyven nap még
az Állatok Világnapjáig, ahogy Noé is negyven nap és éjjel hajózott az özönvíz
tetején. A hagyomány szerint végigvonulunk majd az Andrássy úton az
állatok jogaiért, mely téren a Tóra is igen szűkszavú és onkorlátozó. A menetet utolsó részvételemkor Carlos, az
alpaka vezette, Márkusz a szamár és Berci-görény társaságában. Mögöttük vakvezető
és mozgássérülteket segítő kutyák, a Noé Állatotthon vagy hatvan menhelyi kutyája
haladt és mi úgy párszázan kutyákkal, macskákkal, madárkákkal.
Most Csipetkét, a szomszéd
kutyát agitálom részvételre. Nehéz eset, ölég apolitikus, de van még 40 napom!
Surányi András
Megjegyzések