Menachem Mendel Taub

Kaliv, Haszid dinasztia


Rabbi Yitzchak Isaac Taub 1744 – 1828 között élt Magyarországon.
1781 ben választották meg rabbinak Taub Izsákot. A magyarországi hászidizmus megalapítója, a nagy Cádik.

Ősei a 17. században menekültek el a spanyol inkvizíció elől, és Szerencsen telepedtek le. Sokszor sétált kint mezőn, pásztorok, juhászok között. Itt szerette meg a természetet, nem volt más szórakozása, csak a Biblia, meg a pásztorfurulya. A Szól a kakas már című dalt egy ismeretlen juhásztól tanulta, a dalhoz utóbb a rabbi kiegészítő héber szöveget írt.
A Yitzchák Issac Taub leszármazottja Menachem Mendel Taub (csoda rabbi.) 1941-ben megjárta Auschwicz-ot, majd a Varsói gettóban, Breslau koncentrációs táborban, majd Bergen – Belsen- ben volt.
A háború után Amerikába ment, és a holokauszttal foglalkozott.
1962-ben Izraelbe utazott, és a mai napig ott él.
Rishon Lezion-ba, Bnei Brak-ba, majd 2004 Jeruzsálembe költözött.
Jeruzsálemben felépítette a Shma Israel Zsinagógát a Hanna utcában.
Volt szerencsém nyolc évvel ezelött személyesen találkozni a Nagy Rabbival.
Pénteken este voltam nála a zsinagógában, és a saját fülemmel hallottam hogyan énekelte ő és a gyülekezete magyarul a" szól a kakas már" című messiás váró dalt.
Itt született meg a híres múve:

Szól a kakas már

majd megvirrad már.

Zöld erdőben, sík mezőben

sétál egy madár.


Micsoda madár, de micsoda madár?

Zöld a lába, kék a szárnya, engem oda vár.

Várj, madár várj,

Te csak mindig várj!

Ha az Isten néked rendelt,

tiéd leszek már.

Mikor lesz az már,

de mikor lesz az már?

Jibóne hamikdos, ír Cijajn temálé,

akkor lesz az már!

És miért nincs az már,

de miért nincs az már?

Umipné chatoénu golinu méarcénu,

azért nincs az már!



Sharon Asher






Fotók: Asi

Megjegyzések

Névtelen üzenete…
Biztos nagy élmény lehetet! :) Én itt olvastam a dal történetét. Ezt a dalt Palya Bea előadásában ismertem és kedveltem meg nagyon. Azt valaki meg tudná esetleg mondani,hogy a héber szövegnek mi a magyar jelentése? Előre is köszönöm a segitséget. :)

Népszerű bejegyzések