Anyádnapja nyenyere
Anyátok! Ezek gyilkolták a magyarokat, most meg itt nyekeregnek –
méltatlankodik a legalább száz kilós, kopaszranyírt, tetováltnyakú. Valami,
megjelenésétől teljesen idegen távol-keleti sárkányszerűség kúszik le
csuklyásizma felé, mely diszproporcionálisan túl van „bádizva”. Minden más
tagja, szerve is edzőterem nyomát viseli magán. Kétségtelen sok ideje lehet, és
úgy az edzést, a reumatológust, mint az emelt kalóriaszükségletet képes
kifizetni, ha csak nem az épp emlegetett anya kosztját eszi repetával. Fekete
trikóján az Első Világháború előtti királyi Magyarország felosztott térképe,
melyről nagy karmos kezek szakítják le a magukét, hogy csak a 93 ezer
négyzetkilométeres mai köztársaság maradjon. Körben vörös felirat: El innen
rablók, ez itt az én hazám! Úgy látszik véget ért az „antibolsevik és
anticionista” csődület Budán, és ez itt átjött a 6-os villamossal. Biztos
valami őrző-védő cég bádigárdja, de lehet, hogy csak szabadnapos rendőr. Nem csupán
egy sört ihatott meg az ipse, de láthatóan teljesen eredménytelenül próbál ehelyütt
hangulatot csinálni. Ez itt most nem Ópusztaszer vagy Hitler 125.
születésnapja. A körbenálló közönség láthatóan jól múlatja a napot, az
Ady-szobor előtt felállított színpadon magyarországi délszlávok húzzák éppen a
talpalávalót, gyerekek táncolnak a színpad előtt, a mellette levő Írók
Könyvesboltjában is mókás foglakozások folynak szülőknek, gyermekeknek. Mindenki
elégedettnek tűnik a 93 ezer négyzetkilométeres hazájával, a Táncház Nappal és
az Anyák Napjával. Magyar zene nincs, csak ez a nyekere? – hangoskodik már
bátrabban a százkilós, mert megjött két hasonszőrű sorstársa sörutánpótlással.
Nyenyere az, nem nyekere, azaz közérthetőbben tekerőlant – jegyzem meg
tárgyilagos hangnemben és -erővel, nem hagyva kétséget afelől, hogy nem a
méltatlankodó pártján állok. Hát akkor a jó k… édesannyuk nyenyeréjét! – mondja
ki a megfellebbezhetetlen utolsó szót a frissenérkezett, szintén csuklyásizmú,
az alfahím meggyőző hőstenorján. Ez a rövid dialógus is bizonyította számomra,
mennyire is meghatározó tényező az Anya, ha még kevésbé tájékozottnak és
tanultnak sejlő lények is felváltva vagy Istenre vagy az Anyára hivatkoznak.
Talán egy atavisztikus őskiáltás ez mindig a természetközeli emberek szájából,
és lehet, nem járok messze az igazságtól, ha az ősanya-mítoszt sejtem mind e mögött.
Anya, amúgy csak egy van, ahogy a kicsit
szirupos szólás mondja. Viszont mindanyónknak van anyja, még ha csak egy is, de
így legalább két, két és fél milliárd anyáról beszélhetünk csak a mi bolygónkon
és pillanatnyilag. Ez rengeteg, de ez van, és a számuk egyre csak nő. A nők
túlnyomó többsége anyaként érzi magát úgy igazán a társadalom és az evolúció
teljes-jogú és -rangú, megbecsült szereplőjének. Szeretnek anyának lenni, szeretik
az anyaságot, és a gyerekek is szeretik ezt a szimbiózist. Az államnak meg
egyszerűen muszáj szeretni az anyákat, mert tőlük várja önnön maga
fenntarthatóságának eljövendő megtermelőit és adófizetőit, nem utolsó sorban a
katonáit. Nem csak úgy magában hülyéskedett Arafat, amikor azt mondta: A
„palesztin” atombomba, a „palesztin anya” méhe.
Ennek a vastagnyakú, magát
magyar hazafinak képzelő, sörszagú szivarnak is kétségtelenül van, vagy volt
anyja. Ámbár ezek itt hárman olyan hasonlóak a szabvány sörhasukkal, az
ugyanazon a szeren erősített csuklyásizmukkal, az irredenta trikójukkal,
jobbikjukban a sörösdobozzal, hogy lehet, mégis csak lombikgyerekek voltak. Na
végre! A k… annyukat! Ezek a mieink, csángók! – kurjongatnak, az egyik fütyül.
S valóban, a délszlávok le- a csángók felmennek a színpadra. Anyaföld és az
anyanemzet kapcsolatáról beszél egy „kizártesethogycsángó”, szerintem inkább
szegedi, mert „őzik”. Népviseletük alapján a zenészek és táncosok maximálisan
moldvai románoknak néznek ki, zenéjük és táncuk is egyértelműen anyaföldük
hozománya, de istenments, hogy megsértsem őket nemzeti büszkeségükben, és
személyes joguk magukat minden tekintetben magyarnak érezni. Anyaföldről
beszélt a szpíker, határozottan nem apaföld a magyar idióma. A németek
Vaterland-ja az apát teszi meg a szülőföld és a haza mentorává, lehet ez egy
őseredeti patriárchátus-bizonyíték szemben a magyariak matriárchátusával. Puszta
felvetés csupán…
Di jídise máme iszt di beszte
ojf der velt! No persze, de melyik nemzet nyelvén ne lennének hasonló dalok…
Annak idején Zuglóban még falusi viszonylatok voltak és a Gagarin-örs
testületileg ment el orgonát lopni Anyák Napján, Akkor még volt látható
orgonabokor, még ha általában kerítésen belül is. Mára ez az ünnepnap is ellaposodni
látszik, nincs igazi tétje. A média figyelmeztet, ne legyünk taplók, ne
felejtsük el május első vasárnapját /az osztrákoknál a másodikat../ Vesszük a
virágot a sarki árusnál, ha él még anyánk, ám lehetne ez a nap hétfő is vagy
csütörtök. Van Gyermeknapunk, Férfinapunk, Apáknapjánk, Nőnapunk, a névnapok, a
születésnapok, a házassági évfordulók. Az özvegyeket, elváltakat, agglegényeket
és aggleányokat furcsamód nem ünneplik, pedig mekkora üzlet lenne.
Kedvenc osztrák lapomban olvastam a múltkoriban,
hogy egy átlagos alsó-ausztriai 35 Eurót ad ki ajándékokra és virágra Anyák
Napján, hozzávetőlegesen ugyanannyit, mint a múlt évben. A felső-ausztriai
kereskedelmi kamara mintha utálná a smucig embereket és rafinált kampányba
kezdett. Először is kitudakolták egy piackutató intézet segedelmével, hogy az
emberek jelentős része, mintegy kétharmada csak virágot ajándékoz anyjának.
Ezen megbotránkoztak. Ebből a tarthatatlan helyzetből kívánnak végre elmozdulni,
hiszen vannak más osztrák tartományok, ahol már más üzletágak is fényesen
kaszálhatnak a családi ünnepen. 15% például meghívja anyját egy étterembe, 14%
pedig drága édességeket vásárol. 11% kuponokkal egészíti ki a növényeket, míg
teljesen elvetemült 5% könyvet is vesz. Határozottan cáfolják ezért a alsó-ausztriai
család- és piackutatók, hogy anya csak egy van! Áldozatos és állhatatos
munkával sikerült elérniük, hogy több anyja legyen egy alsó-osztráknak. Már 19%
ad ajándékot az anyósnak is, és a grószmutterek is megjelentek a statisztikában
5%-al. 32 millió Eurót adtak ki így alsó-osztrák sógoraink, de már folyik a
kutatómunka, hogy lehetne az anyák körét jövőre legalább a duplájára
kiszélesíteni. Keresztanyák, mostohanyák, nevelőanyák, üknagyanyák és leendő
anyák… a perspektíva óriási. Az objektív adottságok megvannak, soha nem volt a
sógorok átlagháztartása ilyen gazdag, a takarékbetétek történelmi csúcsokat
döntögetnek. Csak ez a krízis-sugallta bizonytalanság, ez az, ami lenyomja a
vásárlási lázat, kvázi prizniceli. Gyáván spájzolnak a sógorok ahelyett, hogy
gavallérosan bevásárolnának az összes honnőnek, hiszen mindegyik egy
potenciális anya, volt, van, vagy lesz!
A csángók is levonultak a
színpadról, egy roma csapat készülődik a háttérben. Zúgolódik az előttem álló
három testőr. Már megint az anyákról beszélnek, nem éppen tiszteletteljesen, most
éppen a romákékról, de legalább csöndesebben, a sörök lassan beérnek.
Most veszem csak észre, hogy
az egyik, a sörtelen baljában valami gyöngyvirágszerűséget szorongat. No, csak
nem? Talán akkor mégsem lombikgyerek. Lesz itt akkor mégiscsak anyádnapja
nyenyere!
Surányi András
Megjegyzések