Hitel alma
Magyarország, a hitel és hogy
alma… mostanság hálás téma, de az az
ügy még nincs lefutva… Nekem a régmúlt jutott az eszembe, pontosabban volt
szobatársam. Barátom Altenbulag, Mongólia akkor egyetlen egyetemének rektorának
unokaöccse volt, és az ebből fakadó elvárásoknak megfelelően mintaszerű
kádergyerek. Tekintettel mongol ismerőseim számának gyér mivoltára,
egyértelműen ő volt eddigi életem leghitelesebb mongolja, bár konkurensek
hiányában más esélyes nemigen jött szóba. A nem túl nagy kollégiumi szobát akkor
is szíves-örömest osztottam meg vele, ha efelől hiteltelenek is tűnök. Nagy,
mondhatni heveny érdeklődéssel vetettem magam – tudni illik – a kívülről oly egzotikusnak
tűnő kollégiumi életbe. Az egzotikus szakszót az erotikusra is kicserélhetjük, mert
egy, a sihederkort éppen kinőtt művésznövendék számára a nyolcemeletes épület
bábeli népegyvelege jobbadán ennek delejezésében jelent meg. A népek általában és
optikailag pontosan elhatárolhatóan, bizonyos alkalmakkor viszont teljesen
vegyítve, – mai divatszóval – multikultiként hömpölyögtek. Vendéglátóink, a
Béketábor győztes németjei, érkezésem évében gyászolták a Kelet-Német Haza nagy
bölcsét, az épp az örök osztály-harcmezőkre tért Walter Ulbrichtot. Elkezdődött
a Honecker-i éra, mely bizony hozott változásokat. Egyik jelentős hozadéka az
új szeleknek kampuszunkban a hangzatos „minden szobába egy németet” lózung
volt. A kettő-, három-, négyágyas szobákba tehát legalább egy-egy bennszülött
került. Ettől a rendelettől tértek el a mi esetünkben, tehát a művészeti
akadémia esetében kifürkészhetetlen okokból. Már akkor sem tudtam szóvicceknek
ellenállni és terjesztettem saját leleményemet, hogy mielőtt benzüllötté válna
a benszülött, eltekintenek az illetékesek a jelöltek szobáinkba delegálásától. Altenbulag,
az alattam lévő évfolyamba jött és rosszul, illetve egyáltalán nem beszélt
németül. „Végül is fotósnak tanulni küldték az NDK-ba, nem mongol Cicerónak”–
csicseregtem Tujának, a majdnem balett-táncos és szintén mongol hajadonnak. Tuja
az én évfolyamom búskomor fotós-növendéknője, bizalmasan tudatta velem, hogy ő
kitűnő tanuló volt Ulánbátorban és ezért egy fantasztikus lehetőséget kapott a leningrádi
híres balettintézetben tanulni, …vagy az NDK-ban fotót. Ő ezzel szemben
matematikus szeretne lenni, hisz épp ebben volt ő a legjobb otthon. Tujának nem
volt szüksége különösebb magyarázatra, mert olyan volt, mint egy kettéfűrészelt
óriás, aki még ehhez a körülményhez képest is rendkívül vastag „szódásüveg”
szemüveggel él. Nehéz volt fehér kis tüllruhás hattyúként elképzelnem a mongol
„Bálsoj”-ban. A sötétkamrában nem egyszer én állítottam élesre neki a
nagyítógépet, mert egyszerűen alig látott. A professzor úr persze úgy gondolta,
hogy Tuja impresszionista. Búsan üldögéltek hát a mongolok a szobámban, teát
főző mivoltukban, engem a ceremóniába szívesen és családiasan bevonva. A
ceremónia ürügye, a tea számomra fogyaszthatatlan volt, valami vajféleség
úszott benne, ezzel képtelen voltam kibékülni. Oroszul mindannyian beszéltünk,
sőt ők kitűnően, a közvetítőnyelvvel nem volt probléma. Málenkij bráty, kisöccs
lettem ennek megfelelően, tekintettel a „szoros” magyar-mongol rokonságra. Így lapozgattunk
idillikusan az ötórai tea idején a mongol-orosz szótárban, és minden a magyarra
hasonlító szó heves érzelmi hullámokat vert. Hogy a bátor, az oroszlán, az iker
és még jópár közös szavunk van, az csak természetes, két ilyen veretes ázsiai
lovasnemzetnél. A lenti szuperben találkoztam egyszer Altenbulaggal egy nagy
almahegy mellett szakszerűen és igen alaposan vizsgálgatva a rafináltan
összeállított zsákokat. Magyaráztam neki, hogy semmi értelme itt órákat
válogatni, ezek itt németek, ezt úgy rakják össze négy szalagról, hogy
százalékosan pont ugyanannyi a rohadt mindegyik zsákban. Fel is kaptam íziben
egy zsákot találomra. Nem először vettem almát, pontosan tudtam, mi a dörgés.
Fent a szobában tovább magyaráztam, de az istennek sem jutott eszembe az Apfel,
az alma oroszul. Alma-alma…, vakartam a fejem. Dá, álmi! – virult ki
Altenbulag, – hogy is kételkedhettem, hogy az almát is mongol testvéreink révén
ismertük meg. Megállapodtunk hát testvériesen, hogy végig a belső
ablakpárkányra rakjuk ki az almáinkat, a szélére a legszebbeket és közép-felé
az egyre rondábbakat. Láttam Altenbulagot elkomorulni és eddigi naiv hitét pillanatok
alatt elveszteni. Pont két rohadtas almája került középre az én két rohadtam
mellé. Nem szekáltam tovább, láttam összeszorított álkapcsán, mily nehéz ezt
elfogadni, feldolgozni és az életre vonatkoztatott következtetéseket levonni.
Egyedül hagytam az almákkal, nem fogok egy bátírt, egy hőst zavarba hozni. Este
látom, sehol Altenbulag két rohadt almája, mi több a sorban következő ütődött
is eltűnt. No, hát ez az ő dolga, én viszont most ezt a mosolygósat itt a
balszélen bizony megeszem, sőt meg én a másodikat is… Napra rá újabb
almafogyást észleltem, távozott a kis felemás és egy kukacgyanús úgyszintén mongol
bátyámnál. Én sem voltam rest, a következő két legszebbet magamévá tettem.
Kérdem este Altenbulagot, miért bünteti magát, miért eszi mindig a legrosszabb
almát, amikor van választéka. Értetlenül nézett rám, hisz éppen én magyaráztam
el neki, hogy hiába kutakodik, kotorászik, nincs választék, csak ugyanolyan
tizenkét almája lesz, mint nekem. Jó… igen, de itt valami nem stimmel – estem
gondolkodóba. Másnap Tuja jön velem szembe a lépcsőházban, fülig érő szájjal.
Végre átengedik matematikára, nem volt könnyű menet, de szerencsére államtitkár
a papa, aki bár nem szereti a protekciót, de ez Mongóliának is jobb lesz így…
Akkor átjön hozzánk egy teára. Altenbulag éppen egy aránylag elviselhető almát
majszolt, amikor a szobába toppantunk. Tudálékosan magyarázom Tujának: Ez a
szerencsétlen Altenbulag negyedik napja rossz almákat eszik, én meg kizárólag
jókat, pedig ugyanannyi és ugyanolyan almákat vettünk. Fölhorkant erre
Altenbulag, hogy ő csak a végére tartogatja a legszebbeket, az lesz csak az
öröm, engem meg ott fog enni a fene azzal a két ronda, ütődött szörnyűséggel.
Nem úgya bátyám! – mondtam, mert én végül is mindig a legjobbat eszem, akkor
is, ha már csak a két rohadt van… Elvégre az egyik „rohadtabb”, én meg a
szebbiket eszem meg. Te meg kikeresed mindig az éppeni legrondábbat, tehát a
végén sem lesz választásod, mert a maradékot fogod enni. Magyarul, azaz
mongolul: én folyvást a lehető legszebbet, te szüntelen a legrondábbat eszed. Megpróbáltam
filozófiai síkra terelni az „Alma-affert” és bizonyítani, hogy itt a
hedonisztikus Kárpát-medence életszemlélete találkozik a sztyeppe, a
Gobbi-sivatag és az egypupú tevék szikár, kemény, önmegtartóztató világával. Pedig
az abszolút tekintetében ugyanarról beszélünk: alma, az élet. Nincs több alma,
a halál. A frissen avanzsált matematikus Tuja oldotta fel a komolyra fordult, férfias
dilemmát. Ő, aki nem eszi a szóban forgó almákat úgy tudná a legegyszerűbben,
és férfiúi büszkeségünket sem sértő módon összefoglalni ezt a problémát, hogy
az összes alma tulajdonképpen teljesen egyforma azáltal, hogy mindig kettőről
beszélünk párhuzamosan, és a jobbik minőségét pont annyival rontja le a másik
fél által ugyanakkor fogyasztott rosszabbik, hogy kettőjük átlaga állandó. Ha
tehát beszámozzuk minőségi sorrendben egytől tízenkettőig a két almasort, akkor
a „nagy almaérzés” mutatója a helységben mindig 13/2 lesz. Amikor én harapok
vigyorogva a 12-esbe és Altenbulag összevont szemöldökkel az 1-esbe ugyanúgy,
mint amikor én megint csak vihogva a 8-asba és ő morogva az 5-ösbe. Nem érdekes
ki milyen almát markol, mert ez zárójelben van és a 231-es szoba állandó
almaminőségi faktora, azaz a ÁAMF-je konstans 7,5. Rokoni, baráti, jószomszédi
és testvéri kapcsolatunk megőrzése és szilárdítása és hitelességünk megtartása érdekében
azt javasoltam Altenbulagnak, hogy sohase vegyünk egyszerre almát, vagy
csináljunk befőttet.
Surányi András
Megjegyzések