Szimchat Tórá
Ezt a napot a zsidó bölcsek azért nyilvánították a Tóra örömünnepének,
mivel a Tóra zsinagógai felolvasása (melyet ötvennégy hetiszakaszra bontottak) ezen a napon kezdődik és
ezen a napon is fejeződik be. A Tóraolvasás folytonosságát, soha meg nem szűnését is jelképezi az
ünnep.
A Tóra örömünnepe
A nap leglátványosabb szokása a frigyszekrényből kivett Tóra-tekercsekkel kapcsolatos. Ilyenkor ugyanis énekelve és táncolva járják körbe hétszer a zsinagógát a tekercsekkel, igyekeznek mindenkit
megtisztelni azzal, hogy viheti a Tórát. Ezt követően mindenkit egyenként
felhívnak a Tórához, hogy áldást mondhasson rá. Ebben a szertartásban a bár micvá előtti gyermekek is részt vehetnek,
akik kifeszített imaleplek (tálit) alatt egyszerre járulnak a Tóra elé,
majd a felolvasás után Jákob ősi áldásában részesülnek. A Szimchat Tórá, talán a
fentiek miatt is, az év egyik legvidámabb ünnepe. Aki látott már Szimchat
Tórá-ünnepet Jeruzsálemban, az tudja, hogy milyen magasságokba képes csapni a
vallási lelkesedés.
A Talmud említést tesz arról, hogy a babiloni fogságot követően általánosan elfogadott hétfői, csütörtöki és
szombati Tóra-olvasás mennyisége különbözött Izraelben és a diaszpórában. Míg a
diaszpórában a mai napig is követett ötvennégy részre osztották a Tórát és így egy év alatt olvasták végig, Izraelben három év
alatt fejezték be a Tóra olvasását.
Szokás, hogy a gyerekek kis zászlókat lobogtatva, néha miniatûr tekercseket
hordozva részt vesznek a felvonulásban. Vallásos és liturgiai dalokat énekelve,
táncolva járják körül a zsinagógát. Az ünnepi istentisztelet áhítata és a vele
járó méltóságteljesség erre a szertartásra egyáltalán nem jellemzõ.
A kölcsönös öröm
§ Chátán
Berésit – a Berésit vőlegénye – ő a legelső szakaszt olvassa fel Mózes első
könyvéből
A hagyomány szerint a Tóra a menyasszony és a zsidó nép a vőlegény. Így a szimchat Tórá egy jegyespár táncává válik. Néhol szokás a körmenetek (hákáfót) alatt egy világító gyertyát helyezni
a frigyszekrénybe, Salamon példabeszédét (6:23) idézve:
Az ünnep neve a Tóra feletti örömöt fejezi ki, vagyis azt, hogy az ember
szíve örvendez, mert Isten egy ilyen csodálatos ajándékot adott neki. Ha szó
szerint fordítjuk, akkor magának a Tórának az öröme, mert a zsidók olvassák és
megtartják törvényeit.
Megjegyzések