Nyomozás egy ókori városrombolás után
II. Nabú-kudurri-uszur, az Újbabiloni
Birodalom uralkodója időszámításunk előtt 604-ben földig rombolt egy filiszteus
kikötővárost. Egy nemrég publikált tanulmány a régészeti leletekből
következteti ki, mi volt az oka a kegyetlen tettnek.
Időszámításunk előtt 604-ben, Kislev havában – azaz a héber naptár szerint
november-decemberben – a Bibliában Nabukadneccár vagy Nabukodonozor névvel
illetett babilóni uralkodó, az előző évben elhunyt Nabú-apal-uszur fia egy
merész húzással elfoglalta a gazdag Askelón kikötővárost, az Egyiptom és a
Közel-Kelet közötti kereskedelem egyik csomópontját, és ezzel megrendítette a
térségben kiépített egyiptomi hatalmat. A várost lerombolta, lakóit
lemészárolta vagy fogságba kényszerítette.
Az askelóni filiszteusok – más filiszteus települések lakóival együtt –
tehát már egy-két évtizeddel Jeruzsálem kétszeri elfoglalása, és a zsidó elit
elhurcolása előtt megtapasztalhatták azt, amit a biblikus hagyomány babilóni
fogság néven ismer – el kellett hagyniuk városukat, és a birodalom szívébe
száműzték őket, ahol a rabság és az asszimiláció várta őket. Bár az i. e.
597-ben, illetve 587–586-ban elhurcolt zsidók végül 538-ban, a babiloni
birodalmat legyőző Nagy Kürosz perzsa uralkodó engedélyével visszatérhettek
őseik földjére, az askelóniak további sorsáról már nem szólnak a krónikák.
Askelón méreteiről és jelentőségéről ugyan megoszlik a kutatók véleménye,
abban azonban egyetértenek, hogy az askelóni uralkodó, Aga megbüntetése kirítt
a sorból, „Hatti” városai ugyanis sorban és komoly ellenállás nélkül adták meg
magukat az előrenyomuló babiloni hadaknak. Nabú-kudurri-uszur még
trónörökösként i. e. 605-ben Karkemisnél komoly vereséget mért II. Nékó
egyiptomi fáraó csapataira, és ezzel kiszorította a fáraót és a meggyengült
asszírokat a mai Szíria és Palesztina területéről, a menekülő fáraó üldözését
azonban feladta, amikor apja halálhírére sietve visszatért a birodalom székhelyére,
így végül csak 601-ben, Pelusium mellett, hatalmas veszteségek árán sikerült
szétzúznia az egyiptomi befolyást a térségben.
Kő kövön nem maradt
Askelón egyike volt annak az öt filiszteus városnak, amelyek egymással
szövetségben és Júdeával folyamatos konfliktusban szilárd hatalmat építettek ki
Palesztina földközi-tengeri sávján, stratégiai helyet foglalva el a Szíria és
Egyiptom közötti útvonalon. Gáza, Asdod, Ekrón, Kiltu és Askelón, amelyeket
zömében az i. e. 12. század közepén a tengeri népek második hullámában érkező,
a kánaánitákat legyőző filiszteusok laktak ebben az időszakban, előbb Asszíria
vazallusai lettek, majd a viszonylag rövid ideig tartó egyiptomi befolyást
követően kénytelenek voltak meghódolni a térség új nagyhatalma, a Babiloni Birodalom
előtt.
Ha hihetünk Hérodotosz tudósításának, Askelón igazán megérhette a
fáradságot, hiszen a szkíták Egyiptom felől visszavonulva sem restellték
kirabolni. A földöntúli átok viszont azonnal lesújtott rájuk: a ciprusi
szentély mintaképének számító ragyogó Aphrodité-templom fosztogatóit és
utódaikat „az istennő valami orvosolhatatlan női betegséggel sújtotta, amelynek
okát a szküthák is ebben látják”, és amely transzszexuális vonásokkal látta el
az érintetteket. (Hérodotosz I. 105.)
Amikor több mint 2600 évvel ezelőtt a föníciai partvidéken végigsöpörve
Askelón alá ért, Nabú-kudurri-uszurnak egy 50, egymástól 20 méterre
elhelyezkedő és fallal összekötött toronyból álló erődítéssel kellett
szembenéznie. Az ostrom pontos lefolyását ugyan nem őrizte meg a Babiloni
Krónika, a régészeti leletek alapján azonban a kutatók megpróbálták
rekonstruálni, mi is történhetett valójában. Alexander Fantalkin, a Tel Aviv-i
Egyetem régészeti fakultásának munkatársa egy nemrég publikált cikkében sorra veszi azokat az okokat, amelyek a tragikus
végkifejlethez vezethettek.
Vonakodó vazallusok
A történészek körében korábban általánosan elfogadott vélekedés szerint
Askelón kihívta maga ellen a sorsot akkor, amikor ellenállni merészelt
Babilonnak, és nem adta át nyíllövés nélkül a várost Nabú-kudurri-uszurnak.
Fantalkin tanulmánya azonban új fényt vet az eddig ismert tényekre, és felteszi
a provokatív kérdést: mi van akkor, ha Agának éppen azért kellett bűnhődnie –
talán szándéka ellenére, hiszen fiait később a babiloni királyi udvar
élelmiszer-kiutalási listáin is ott találjuk i. e. 592-ben –, mert már létezett
egy egyiptomi helyőrség a város területén, és a babiloni uralkodó példát akart
statuálni? Erre utalhat az is, hogy éppen Kislev havában – még mielőtt a tél
beálltával a part menti hajózó utak navigálhatatlanná válnának, és az
egyiptomiak erősítést küldhetnének – csapott le a városra, és az egyiptomi
visszatérést megakadályozandó rombolta le az erődítéseket. Ugyanakkor
(uralmának mindjárt a legelején) üzenni is kívánt a terjeszkedő birodalom
vonakodó vazallusainak: ők is erre a sorsra jutnak, ha dacolnak Babilon
hatalmával.
A babiloni rombolást bizonyító régészeti leletek egyelőre igen szűkösek, ám
a következtetéseknek már most tág teret hagynak. Ezen következtetések egyike,
hogy mivel a királyi pincészetben és a nem sokkal korábban kiépített piachoz
közeleső raktárakban egy rövid idősávot átölelő rétegben egyiptomi kultikus
szobrokat, illetve nagy mennyiségű görög cserépdarabot találtak a régészek, az
egyiptomiak és a zsoldjukban álló görögök száma közvetlenül az ostromot
megelőző időszakban növekedhetett meg a városban. A régészek elszenesedett
júdeai gabonamaradványokat is találtak a raktárakban, amelyeket Fantalkin
szerint a júdeaiak az egyiptomiaknak szolgáltattak be, és részben az itteni
zsoldosok élelmezésére is fordítottak. Ráadásul két, szokatlan felirattal
ellátott cserépdarab is előkerült a maradványok közül: az egyiken egy görög, a
másikon egy egyiptomi tulajdonos neve olvasható, akik feltehetően a
helyőrséghez tartoztak – az utóbbiról, Kanūpiról egyértelműen kiderül, hogy
katona volt.
Egy másik filiszteus város, Ekrón királyának, Adonnak az egyiptomi fáraóhoz
írott leveléből eddig is tudtuk, hogy hűbéresei várták az egyiptomiak katonai
segítségét a babiloni veszedelem ellen, ám e leletek szerint Askelónban már
Nabú-kudurri-uszur váratlan támadását megelőzően is állomásoztak katonák. A
tanulmány ezek után levonja a kézenfekvő konzekvenciát: éppen a helyőrség léte
lehetett a fő oka annak, hogy Babilon nem kegyelmezett. Ezen nincs is mit
csodálkozni, hiszen a régészeti leletek tanúsága szerint útban Askelón felé a
babiloniak már két állomáshelyet is leromboltak: Kabrit, illetve Meẓad
Ḥashavyahu-t, amely utóbbiból harc nélkül menekültek el a katonák, talán éppen
Askelónba.
A leszboszi hős
Az ostromot egyébként egy vitatott történelmi hitelességű személyes
történet is színesíti: Szapphó kortársa, a híres leszboszi költő Alkaiosz egy
méltató versében megemlíti, hogy bátyja, Antimenidász a babiloniak seregében
zsoldosként harcolva megmentette kenyéradóit, mivel megölt egy Góliáthoz
hasonlatos rettentő vitézt: „egy királyi bajnok férfit, aki öt könyöknél csak
eggyel volt alacsonyabb”. (Sztrabón XIII. 2. 3.) Egyes kutatók szerint azonban
az is lehetséges, hogy Alkaiosz valójában kigúnyolta hősi erényekkel kérkedő
bátyját, amikor az évekkel később hazatért. Néhányan még azt is feltételezést
is megkockáztatják, hogy minden éppen fordítva történt: Alkmenidász görög
zsoldosként igazából az egyiptomi seregben harcolt, és Askelónnál babiloniak
fogságába került. Sem Alkaiosz verstöredékéből, sem a világjáró bátyról
tudósító Sztrabón szövegéből azonban nem derül ki egyértelműen, komolyan
vették-e az Alkmenidász körüli híreszteléseket.
A balvégzetű filiszteus városról természetesen nem Nabú-kudurri-uszur
hadjárata kapcsán emlékeznek meg utoljára a történelemkönyvek. A filiszteusok
időszakának azonban ekkor leáldozott, az újjáépített város később perzsa, majd
hellenisztikus befolyás alá került, miután Nagy Sándor i. e. 332-ben
meghódította. A zsidók a Makkabeus-felkelés idején vették át a hatalmat az
elgörögösödött településen, a római uralom alatt pedig valószínűleg e városban
született Nagy Heródes. Az első keresztes hadjárat végére az az askalóni csata
tett pontot, amelyben Buillon Gottfried megszilárdította Jeruzsálem
meghódításával frissen kiépített hatalmát a Közel-Keleten, ám maga a város nem
került a keresztesek kezére, épp ezért az egyiptomi Fátimidák innen kiindulva
továbbra is alaposan borsot törtek a keresztesek orra alá.
Stratégiai elhelyezkedése miatt a keresztes háborúk idején gyakran cserélt
gazdát Askelón, és bizony nem egyszer előfordult, hogy aktuális hódítója el is
pusztította, nehogy az ellenség kezére kerüljön (így tett például Szaladin
szultán 1191-ben, 1270-ben pedig a mamlúkok). Ezt követően ugyan évszázadokra
eltűnt a történelem süllyesztőjében, amíg az arabok al-Majdal néven a 16.
század folyamán újra nem alapították.
Az eddigi eredményeket szintetizáló és új hipotéziseket felvető tanulmány
révén a történészek kezdik már tisztábban látni az összefüggést Askelón
időszakos prosperálása és törvényszerű hanyatlása között: földrajzi
elhelyezkedése és a folyamatosan változó politikai-hatalmi helyzet a gazdag
kereskedővárost egyben az egyik legsebezhetőbb előretolt helyőrséggé tette a
Közel-Keleten.
Megjegyzések