Rós há Sáná
Rós há Sáná – az év kezdete (feje) (héberül רֹאשׁ הַשָּׁנָה rōʾš hăššānâ, askenáz kiejtéssel Rajs hásónó; mai kiejtéssel kettőzés nélkül és
az a megnyúlásával) a zsidó zsinagógai újév.
A zsidó újévek
A zsidó naptár szerint négy újév van:
§ niszán hónap
elseje (a királyok és ünnepek újéve – a Tóra ezzel kezdi számolni a hónapokat, az alul található
ünneplista szintén)
§ elul elseje (a tizedek újéve)
§ tisri elseje
(a zsinagógai újév, a teremtés ünnepe, a naptári év kezdete, jelen cikkünk)
Rós há Sáná
Az év feje – ez a kifejezés csak egyszer szerepel a Bibliában, akkor sem
kifejezetten az ünnepre, vagy a napra utal, inkább tisri hónapra…:
בעשרים וחמש שנה לגלותנו בראש השנה בעשור לחדש
בארבע עשרה שנה אחר אשר הכתה העיר בעצם היום הזה היתה עלי יד־יהוה ויבא אתי שמה
„Huszonötödik esztendejében fogságunknak, az esztendőnek kezdetén, a hónap
tizedikén, a tizennegyedik esztendőben az után, hogy a város megveretett, épen
ezen a napon lőn az Úr keze én rajtam, és elvitt engemet oda.” (Ezékiel 40:1; Károli)
Jóm hatterúá: A kürtölés napja
A riadó napja, a kürtharsogás napja – a Tóra így nevezi az ünnepet, mert az esemény nagyon jellemző
tartozéka a sófár, egy ősi zsidó hangszer. Ez a hangszer egy
egyszerű kosszarv, melyet fújva szólaltatnak meg. A Talmud szerint ez a kosszarv emlékezteti a zsidókat arra a kosra, amelyet Ábrahám feláldozott fia helyett:
„És felemelé Ábrahám az ő szemeit, és látá hogy ímé háta megett egy kos
akadt meg szarvánál fogva a szövevényben. Oda méne tehát Ábrahám, és elhozá a
kost, és azt áldozá meg égő áldozatul az ő fia helyett.” (1 Mózes 22:13; Károli)
A reggeli szertartás központi eleme a sófárfújás. Ennek során száz sófárhangot
szokás meghallgatnia a hívőknek, de harminc a háláhá szerint kötelező. A sófár eredetének
magyarázataként első napon Izsák születését, másodikon megkötözését
tanulmányozzák.
A sófárt háromféleképpen szólaltatják meg, ezek a tkiá, a svárim és a
t(e)ruá. Tisri elsején a délelőtti istentisztelet (muszáf) hármas tagolása is a sófár hangjaira
utal. Tisri elsején legfontosabbként a teruá (riadó) fújást érdemes megemlíteni, amely
arra emlékezteti a zsidóságot, hogy Istenmellette áll, és megsegíti a bajban.
Erről a hangról nevezték el az ünnepet a riadó napjának, vagy még inkább a biztató sófárhang napjának.
Jóm haddín: Az ítélet napja
Az ítélet napja – a lélek (tíz napig tartó) Isten előtti számadása kezdődik ezen a napon a zsidó
hagyományban. Isten ezeken a napokon határozza meg az elkövetkező évre az izraeliták sorsát, kit életre, kit halálra, kit
örömre, kit bánatra stb. jelöl. Az életre megtérés, imádság és jócselekedet
vezet. A hagyomány szerint az Örökkévaló megítéli minden egyes teremtett lény
sorsát a földön.
A hagyomány szerint ezen a napon az Örökkévaló előtt három könyv áll
nyitva, a jók, a gonoszok és a közepesek könyve, melyből az egyikbe beíratik az
ember. Annak függvényében, hogy mit tett az illető az elmúlt évben, aszerint
kap jutalmat vagy büntetést, azaz írják be életre vagy halálra. Ezért szoktak
ekkor egymásnak a hívek így köszönni: „Lesáná tová tikátévu – Jó évre legyetek beírva!”
Ennek az elnevezésnek enyhébbik formája a jom házikáron, vagyis „az emlékezés napja”.
Ugyanis megemlékezik az Úr teremtményeiről, de ezt az elnevezést használja a
modern zsidóság az emlékezés napjára is, amelyen a háborúkban, terror
támadásokban elesett katonákra, hősökre emlékeznek.
Jómá di-aríchtá
Hosszúnap – A Talmud ezen a(z arámi) néven említi a zsidó újévet, rövid
formában Jómá – A nap (héberül: יום ארוך
(jóm aróch)).
Tulajdonképpen azért nevezik hosszúnapnak, mert tisri elseje és másodika a
vallás szerint egy napnak tekintendő. Ez az ünnep Izraelben is két napos, ellentétben sok más
ünneppel, amelyek csak a diaszpórában két naposak.
Jóm hárat-ólám: A világ születésének napja]
A világ születésnapja – A zsidóság szerint ez a nap a világ teremtésének évfordulója (A zsidó időszámítás kezdete a világ teremtésének időpontja: i. e. 3761. október 7. (Tisri 1.), vasárnap, 11 óra 10 perc 20 másodperc – héber hittudósok szerint), ugyanis
a hagyomány szerint ezen a napon alkotta meg az Örökkévaló az első embert, így az ember teremtett voltára és Istentől való függőségére is emlékeznek ekkor. Valószínűleg az
ősi zsidó naptárnak is tisri volt az első hónapja (az ókorban ez niszán
volt, de a királyság megszűntével ismét a tisri lett).
Az év tisrivel kezdődik, de a héber hónapokat és az ünnepeket niszán
hónaptól kell felsorolni, mert a Biblia niszán hónapot rendeli a hónapok elsejének.
Egyes bibliakutatók szerint a régi Izraelben egy évben két évet tartottak, niszán
és tisri kezdettel, ez magyarázatot adhat néhány (látszólagos) ellentmondásra.
Jóm hakkeszen: Az eltakarás napja
Tisri elseje mindig újholdra (rós hódes) esik. Az újhold mindig ünnepi jelleget ad a napoknak,
ám ez az újhold különleges. Tisri hónap a naptári év első hónapja, de a hónapok közül a hetedik, mivel a
hónapokat niszántól számolják, a hónapok és ünnepek újévétől. A hetes szám és a
naptárbeli elsőség kabbalisztikus többletjelentést ad a napnak, főleg a
számokat ilyen szinten misztifikáló zsidóság körében.
Szokások
A ros hásánát megelőző teljes hónap már a tesuva, azaz a megtérés jegyében telik el. E felkészítő hónap minden egyes
reggelén a zsinagógákban megfújják a sófárt, hogy felébresszék a hívek szívében
a megtérés vágyát és felhívják a figyelmet a közelgő „Félelmetes Napokra”.
A nap előestéjén kitlit, azaz fehér színű gyolcsruhát öltenek, melyet sokan
tévesen gyászruhának hisznek, azonban nem az, a zsidó kultúrában a fehér az
ünneplőruha színe, bár szokás a halottakat ünneplőruhában búcsúztatni. Az is
igaz, hogy a tizenharmadik századtól a kitli főleg a gyászszertartások
öltözéke, így rávezeti az embert a bűnbánatra. Ilyenkor a zsinagógákban is a fehér szín az uralkodó, fehér többek között a
frigyszekrényt (áron hákodes) takaró függöny (párochet), a Tóraolvasó asztal (sulhán) terítője is.
Babonásabb gondolkodású családokban ros hásáná idején az egész napot olyan
dolgokkal töltik, amelyeket egész évben szeretnének végezni. Egyes helyeken
ilyenkor nem alszanak, nehogy végigaludják az évet. Erre tanít a Talmud is a szimán tov (jó ómen) magyarázatánál. Alvás, pihenés
helyett a Tórát tanulmányozzák és a zsoltárokat olvassák (általában
kétszer olvassák el a százötven zsoltárt, mert az pont háromszázat ad, ami
egyenlő a megbocsátás héber szavának számértékével).
Ilyenkor a máskor hosszúkás, sós ünnepi kalács (barchesz) is kerek és édes. A szokásos sóba
mártást felváltja a mézbe mártás. Szokás a kalácsot a zsinagógában közösen fogyasztani és jókívánságokat mondani (sáná tová umtuká – jó és édes év
köszöntsön mindannyiunkra, vagy lesáná tová tikátévu vetéhátému! – jó évre
legyetek beírva és lepecsételve!). Innen ered az ünnep kesze (gyülekezés) elnevezése.
Szokás az esti édes és zsíros (kövér) ételekből álló vacsoránál halat is
tálalni a fejével egyben, utalva a Tóra igéretére:
„És fejjé tesz téged az Úr és nem farkká, és mindinkább feljebbvaló leszesz
és nem alábbvaló, ha hallgatsz az Úrnak, a te Istenednek parancsolataira, a
melyeket én parancsolok ma néked, hogy tartsd meg és teljesítsd azokat;”
Mózes V. könyve 28. fejezet 13. (Károli Gáspár fordítása)
Egyes helyeken az esti vacsoránál a fiúgyerekek bűnvallást tesznek apjuknak az elmúlt évre
vonatkozóan (ezt többnyire az apai tányér mellé helyezett levélben teszik meg).
Ilyenkor az apa természetesen megbocsát és az évet tiszta lappal indítják.
Taslích
Közép-Európa szerte a zsidóság egy érdekes szokást gyakorol ros hásáná első
napjának délutánján – ha az a nyugalomnapra esik akkor másnap – a taslích szertartást.
A kenyérmorzsát összegyűjtik és délután egy folyóba szorják, így
szimbólikusan a vízbe vetik bűneiket, ezáltal tisztán kezdhetik meg az új
esztendőt. Az ezt követő napokat hívják egészen Jóm kippurig a „bűnbánó napoknak” is.
Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3s_h%C3%A1s%C3%A1n%C3%A1
Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3s_h%C3%A1s%C3%A1n%C3%A1
Megjegyzések