Zöld számok
Hiába is próbáltam, képtelen voltam a teljes arab térség, összes, napjainkban
folyó, kíméletet nem ismerő, vallási, törzsi, nemi, etnikai polgárháborúit és
palotaforradalmait két kezemen megszámolni. Az is kétségtelen, hogy ha ezt a
számtant az egész iszlám világra terjesztettem volna ki, még vagy 5-6 kézre
lett volna szükségem. Amennyiben azon országokat is számba veszem, melyek nem
tartoznak az 57-59 kifejezetten Iszlám Konferencia tagállamok közé, de jelentős
számú iszlám lakossággal rendelkeznek, – Kína, Kongó, Fülöp Szigetek, Indiai,
stb…– és ahol a szélsőséges iszlám, különböző megjelenési formái súlyos
konfliktusokat és háborús helyzetet okoznak, terrorcselekedetek, vagy puccsok
formájában, akkor egy más vallásból kölcsönvett Síva isten kezei is alig lennének
elegek. Egy térképen neon-finccel besatíroztva a világ akut háborús régióit,
szinte teljesen összefüggő amőbaként megkaptam a fent felvázolt világnézeti
internacionálé országait, fejedelemségeit, kalifátusait, emirátusait és iszlám
köztársaságait, illetve az ezekkel határos és befolyásolt államokat körös-körben.
Már a rendszerváltás
előtti nyolcvanas években igyekeztem személyes benső hírfeldolgozásomat egy
aránylag nagy látószögű objektívvel felszerelni, szélesítve így is periférikus politikai
látásomat. A csőlátástól azóta is irtóztam, mint ahogy az a tantusz is rég
leesett már, hogy nem egy ország minél nagyobb területe és agresszív hódító magatartása
határozza meg „nagyságát”, jelentőségét, értékét, életszínvonalát és nem utolsó
sorban katonai erejét. Ausztria, Luxemburg, Hollandia, Belgium vagy Dánia is egyszerre
tartoznak az inkább kis országok, és mégis a világ leggazdagabbjai közé, oda, ahol
béke honol bent és köztük, pedig se olajuk, se gázuk, se területi követeléseik.
Nem az imént felvázolt neonzöld, folyvást burjánzó amőba nagysága volt tehát az,
ami gondolkodóba ejtett, hanem inkább az a látványában megdöbbentő körülmény, ahogyan
ennek a fluoreszkáló spenótnak a kellős közepében Izrael helyet foglal, egy
teljesen más politikát és más kultúrát képviselő enkláveként, egy zárványhoz, légbuborékhoz
hasonlatosan, egy bitang nagy borostyánkőben. Az enkláve ehelyütt úgy értendő,
mint a földkerekség szempontjából, kvázi egy másik világnak, esetleg egy más
bolygónak olyan elkerített területrésze, melyet minden égtáj irányába az ő
szárazföldi területe zár körül. A térképet ekképpen szuggerálva, teljesen képtelen
vállalkozásnak tűnik a herzeli álom-állam, a Judenstaat mai valós és vitathatatlanul
virágzó léte. A vizsgálódás folytatásában szintén abszurdnak, az
összehasonlítás arányában ésszerűtlennek és a hajánál fogva előrángatott
ideának tűnik azonnal pár megcsontosodott hipotézis. Habzószájú nyilasok hirdetik
messiási meggyőződéssel, vállvetve ama békeapostolokkal, akik félreértett baloldaliságukat,
szalonpacifizmusba burkolt antiszemitizmuson kívül, másra használni nem tudják,
hogy a zsidók, vagy „baloldaliul”, az izraeli imperialisták és más cionista-tőkés
elemek világhatalomra törnek. Mi több, ez jószerével már meg is történt, az
illuminátusok és drónjaik itt vannak köztünk. Nem csupán, a majd 60 muszlim
államformációról és befolyási területük további 40-50 államáról van szó, mint
cionista célterület, hanem mindenről, pontosabban mondva a Mindenségről. Hogy
éppen az arab olajbárók vásárolnak fel mindent, Európa vezető
futballcsapataitól kezdve angol és német autócégekig, egyetemeken és
kastélyokon keresztül a Zsolnay-gyárig és magyar luxus-szállodákig, az
elkerülte a nyájas közönség figyelmét. Kénytelen vagyok a gyanúperrel élni,
hogy a Peresz-féle botrányt keltő mondat, „konim Polin veHungária..” nem is az
izraeliekről szólt, hanem az arabokról… Ezt a lehetőséget simán felajánlja az
ivrit, mivel nem rendelkezik jelenidejű igével, és a himnemű többesszámú
melléknévi igenév, az lehet „mi”, de lehet bizony „ők” is. Bár…, Peresz, Mahmuddal
és Ferenccel abszolvált közös imája óta sajnos ezt az összetett gondolkozást
nem nézem ki belőle, fényes múltja ellenére.
Azok a magyar pilisi-csakra
hívők, akik éppen a csakra-csenő, csaló kazártőkésektől féltik a hun- és turáni
tudatúak Grálját, úgy sem adnak el semmit Simonunknak, mert már minek is, erre
a rövid időre. Eljött, tudni illik, a nagy korszakváltás ideje. Ezt más
szavakkal bár, de a tekintetes kormányzó úr is beharangozta, mint ahogy két
héttel azelőtt a megbízott garabonciás javasasszony is célzott erre a Terror
Házából, melyet én nem átalkodom Error Plázának eufemizálni. Arcal Kelet és
Délkelet felé, ahol szintén leszámoltak már a liberális demokráciákkal, ha
voltak arrafelé egyáltalán ilyesmik, tehát a nagy zöld flekk irányába veti
vigyázó szemeit a magyar mostanában, hiába ropognak arrafele mindig a fegyverek.
A még folyamatban lévő
és az újság megjelenésekor sem – még – szűnni tudó háborúskodás késztet természetesen
az elmélkedésre. A zöld foltot továbbra is fixálva, próbálom megfejteni, miért
pont Izraelre és okvetlenül Jeruzsálemre van szüksége ennek a nagy zöld
amőbának. Előkotortam a még az NDK-ban vásárolt korán-kötetemet, s több helyütt
beleolvasgattam, hátha találkozom Jeruzsálem, vagy Al Quds nevével. Persze
régről is tudtam, hogy fölösleges minden ilyen irányú kutakodás, csak arra
gondoltam, hogy a nyolcvanas években kiadott kötetbe, talán csak belecsalták valamilyen
rafinált összefüggésben az iszlám hirtelen keletkezett szentségét, akár csupán
fegyverbarátságból, az NDK-ban igen szívesen vendégeskedő Arafat kedviért. A muszlimok
nem igen zarándokolnak /eddig/ Jeruzsálembe, és a Sziklamecset sem játszik vallásilag
tulajdonképpen semmi szerepet köreikben. Nyilvánvalónak tűnik, és erre vannak
tárgyi bizonyítékaim is, hogy a muszlimok érdeklődése csupán a Hatnapos Háború,
de főleg a „nagy arab álom” ellenére csúnyán elbukott Jom Kipur-háború után
ébredt fel Dávid városa iránt. Ekkor Izráel, Jeruzsálem felszabadításával és
egyesítésével, hozzásegítette az arab világot egy „ellenállási szimbólumhoz”, a
Sziklamecset képében. Az már az ugratás kategória, Al Quds-ról, a Szent
Városról beszélni, miközben az igazhitűek ennek a híres-nevezetes sziklának
hátat fordítva imádkoznak, mert hát ők Mekka felé címezve borulnak le.
Mindazonáltal 1972-es
kartájában úgy határozott az Iszlám Konferencia kongresszusa, ahogy az
alapításkor is közös nevezőre jutottak: továbbra is kiemelt célkitűzésük Al
Quds és az Al-Aqsa-mecset felszabadítása, a jelenleg is a környékén található,
de el nem ismert állam megszüntetése révén. A záróokirat az iszlám szolidaritás
fejlesztését húzza alá, első sorban a muszlimok erőfeszítésének pártolását méltóságukért,
függetlenségükért, nemzeti jogaikért. A kávészünetek és folyosói légyottok
intimebb csevegéseiről nem beszél konferencia protokollja, de röviddel utána
támadja meg a szolidaritás jegyében az arab világ Izraelt a legnagyobb zsidó
ünnep napján, hogy a hatalmas spenót közepéről a parányi tükörtojást
eltávolítsák. 1990-ben, a már régen várt és felemelő nyilatkozattal bővülhetett
az Iszlám Konferencia határozattára. Megható jelenet volt, amikor egyhangúan
elfogadták az emberi jogok iszlám változatát, mely a tagállamok és barátaik
számára azóta is zsinórmértékként szolgál. Ebben a sária, a Korán által
legitimált iszlám jog vált az egyetlen elfogadott jogforrássá, s ennek
optimalizálására 2009-ban sor kerülhetett végre az emberi jogok ultimatív
kinyilatkoztatására.
Demokráciát, emberi
jogokat, alapvető szabadságjogot, jogállamot, jogegyenlőséget és
felelőségteljes kormányzást ír elő kötelezően az IK, a majd 60 ország
kormányának. Ennek a fényében kicsit
derűsebben kéne tekintenünk az amőbára és a gázai-arab keszonmunkásokra, akik
éltek méltósághoz, munkához való jogukkal, és akkor is áldozatkészen dolgoztak
az UNWRA-val válvetve a Gáza-Askelon-Asdod metró-vonalon, amikor a kicsit
vontatott izraeli bürokrácia ezt sajnálatosan akadályozta.
Surányi András írása
Megjegyzések