Kitüntető idők
A
kornak, korszaknak többnyire keletkezik egy-két reá jellemző kulcsszava, melyekből
végül egy állandósul végleg a nép nyelvén. A kőről, vasról vagy bronzról
beszélve világossá válik, milyen hatalmas mértékben határozta meg az emberek
életét egy új, eddig nem ismert minőségű anyag és feldolgozása, még ha nem is
az akkori teljes emberiség került ennek a birtokába. Misem természetesebb hát,
hogy kő-, vas-, vagy bronzkornak neveztük el e történelmi szakaszokat. Kicsit
unalmasabbnak tűnik az embertörténeti, történelmi időszakasz-névtára az Ős-,
Ó-, Közép- és Újkor tekintetében, ha csupán neveiket vesszük figyelembe. Pedig
dehogy. A hadviselés tökéletes megváltozása, – a tűzfegyverek feltalálásával és
elterjedésével – végképp betette a vadregényes, romantikus lovagkor várainak
vasalt felvonóhídjait, de cseppet sem vált unalmassá az eljövendő. Bizánc
eleste, Amerika felfedezése és a török bejövetele már csak a hab volt a
Középkor búcsútortáján, mely félre nem érthetően beharangozta az Újkor kezdetét.
Az addigi történelem lassú folyásával ellentétben, ebben az új korban aztán
hihetetlenül sok történt, részben igen rövid idő alatt. E sodró történelem
formálta Magyarország egyre gyorsabban váltakozó korszakait is, Magyarország
meg a benne élő zsidóság históriáját, illetve Sorsát – hogy az e helyt fontos
zsidó aspektust se hagyjam figyelmen kívül.
Az idei év csak úgy duzzad az „újkori”
Magyarország történelmének kerek évfordulóitól, melyek publicisztikai
kiaknázását nem tartom okvetlenül méltóságon aluli, bulváros tevékenységnek. Vélelményeimet
nem tartom szükségesnek absztrakt parasztbölcsességek által igazolni, de a
hasonlóan csengő más közmondásokból had kreálom meg, a mostantól érvényes
közmondást: „Ünnepiről, kitüntetésiről ismerszik meg ország, királ ’s népe!” A magyar lovagkort én mindenképpen Corvinus
Mátyással zárom, ezt aligha kell indokolnom, ami utána következett, az a
Közép-Kelet európai hatalmak és trónok nehezen áttekinthető és értékelhető
hatalomharca a Hunyadi-örökségért. A jubileumok sokaságát kezdjük ezért az
elsővel, a legelhanyagoltabbal. Az 1514-es Dózsa-féle felkelés gyermekkori
emlékezetünkben úgy él, hogy a proletáriátus nyilvánult meg igen osztályharcosan
és először a magyar históriában. A spontán szerveződött, főúri elnyomatása
ellen harcoló nép egyszerű fia kelt fel a zsandárok, hercegek, grófok ellen, 334
évvel Marx Kommunista Kiáltványa előtt, azt kvázi megelőlegezve. Ha nem látjuk
Dózsa György férfias arcélét minden állambarát plakátfalon, – más tulajdonú és
indíttatású meg jószerével nem létezik – akkor tudhatjuk, a mai, 44-es
állapotaira visszaállított iliberális Magyarország nem lehet Dózsa népéé! Ő, ők
dúvad liberális bugrisok, komcsi panellprolik és nem utolsó sorban hazaárulók voltak,
s mint ilyenek, – ha akarják, ha nem – látens zsidóbérencek. Miért? Mert az
EU-pápa kezdeményezésű keresztes-hadjárat a békés muszlim török ellen indult,
elvonva a harcba hívott jobbágyságot a nemzeti&uralkodó réteg földjeinek
mezei közmunkái elől; sőt, a pimasz parasztja, így a tömeg láttán fölbátorodva,
nem átalotta megtagadni az állami és földesúri adók megfizetését, a tetejében
pár nemesi kúriát is felprédált, a hozzá tartozó nemesasszonyok nem mindig
önkéntes megörvendeztetésével. Dózsa nem értette meg az Újkor szavát, nem
értette meg a 44-es állapotok mélyrétegeit, és rögzítésük szükségét, az áruló
belső ellenzékre tett fel mindent. Pedig akkor, hetven évvel azelőtt milyen
előnyös békét ajánlottak távoli, – de a barátságot ápoló – türk rokonaink. És
akkor is – 44 tavaszán – jött a logikus pofon. És aztán csend, elesett a király
1444 kikeletén Várna alatt. Minden csupán a Keleti Nyitás iránti értetlenség
következményeként. Ezt 70 évvel később,
1514-ben meg kellett volna értenie Dózsának és parasztjainak. Sokkal
pozitívabban kellett volna viszonyulni a muzulmán fürdőkultúra és gasztronómia
irányába, „noch dazu” az emberarcú iszlámhoz. Később nem sokkal, Eger alatt
bebizonyosodott, hogy az alagútásás területén szintén lett volna mit tanulni a
progresszív iszlámtól, amit napjainkban is a nép javára fordíthatnánk, a
metróépítések tűzszünetet nem ismerő frontján.
Minden összefügg mindennel, mindenből
következtetést lehet levonni. Dózsát végül megsütötték. Kár, pedig be szép szál
székely lovaskapitány volt, innen Nándorfehérvárról. Na de micsoda libsi duma
az, hogy kiterjeszteni a székelységnek biztosított szabadságjogokat a jobbágyokra?
Azt már nem! Szóval, hiába volt mindez
500 éve. Belátható könnyen, nehezen illeszthető ez a szerencsétlenül és véresen
végződött népszínmű a haladó nemzeti történelemszemléletbe. Örüljön ez a székelyfi,
hogy nem bontották el az emlékművét, pedig milyen jól jött volna az a kő a
44-es áldozati emlékműhöz.
Mennyivel megvalósíthatóbb, optimistább, a
népet egyesítő ünnep a 100 éves évforduló, mely az Újkor kötetében a „boldog
békeidők” fejezetet zárta. Végre török barátainkkal szövetségben nyithattunk
Dél-kelet, „kutya Szerbia” felé. Az agyonlőtt Ferdinándot úgyis minden igaz magyar
hazafi utálta, mint ahogy ő is viszont. A K.u.K. helyett KuKuK-ot akart, minden
erejével azon volt, hogy Bécs és Budapest után Prágával bővüljön a monarchia
fővárosainak sora, és az osztrák-magyar dualizmus a csehek révén trializmussá
váljon, nem is beszélve a délszláv autonómiáról, hogy a magyar befolyás
véglegesen háttérbe szoruljon. Rossz kifejezés amúgy ez a Világháború. Izland,
Paraguay, Etiópia és Afganisztán sem vettek részt benne, az eszkimók sem vettek
tudomást róla. Hát, nem értek haza lombhullásra a katonák, ahogy erről akkor
szó volt, de az már egy másik évfordulóhoz tartozik. Azt majd a négy év múlva
tartandó választási kampányban lesz módunk kiértékelni és élcelődni a pöffeszkedő
csinovnyikokon, és az emlékezéspolitikai törpéin, akik az áldozatok hulláira
felállva igyekeznek nagyobbnak látszani. Ez legalább egy komoly nemzeti összekovácsolódási
gyakorlat volt, nem, mint Dózsáék széthúzása. Itt már végre a zsidó is szabadon
bevonulhatott, hogy vállvetve honfitársaival védje, mi megvédendő, akár a
doberdói mocsarakban is. Meg is kapta az ezért dukáló kitüntetéseket és a
frontszolgálati baráti szövetség díszuniformisának hordási engedélyét, bár nem igazán
értette nagyapám, miért nem utazhatott ebben az egyenruhában, és a szakszerűen
kitűzött kitüntetéseivel Theresienstadtba. Nyilván sok irigye volt az Alföldön.
De jól is jönne mostanság Benjámin Kohn, a
kiskunhalasi rövid- és divatáruház-tulajdonos, akit a talján ellenség csak Kun
Benő főhadnagyként, a doberdói hősként rettegett. A soron következő ünnepek és
nevezetes évfordulók méltó és hiteles celebrálásához Benő, a kórtól remegő
kézzel, és a helyzetet már régesrég nem doberdói éleslátásával felfogó elméjével
totyogna kötelességtudóan és zavart mosollyal rendelkezésre. Alul a tiszti
nadrág, lakkcipő, felül a terezini csíkos zubbony, rajta a kitüntetésekkel,
köztük egy sárga csillaggal. Délelőtt az államelnök úr, megható keretek közt
egy állami rendet tűzne a rabzubbony még szabad helyére, és kicsit megilletődve
igazítaná meg bajszocskáját a szívhez és a sajtóhoz szóló fotóhoz, miközben
gyengéden veregetné a kitüntetett hátát. A kép kifejezésre juttatná a kölcsönös
megbocsátást, mely nélkül az áldozat sem áldozat. Innen egy fekete limuzin
vinné őt a Szabadság térre, egy furcsa dekoratív térinstallációhoz amitől
kicsit megijedne, mert Theresienstadtra emlékeztetné. A miniszterelnök úr itt –
jobbját végig Benő vállán tartva, – felolvasná Benő köszönetnyilvánítását, hogy
itt lehet, mert vele volt a nép és a kormányzó úr a döntő pillanatokban, amikor
máshol a világ égett. A vitézi rend átvétele után a két ápoló besegítené Benőt
a limuzinba és Józsefvárosba hajtanának egy pályaudvarra, melynek rámpáján
fekete ruhás férfiak és egy végzet asszonya-szerű peronőrnő várják egy további
kitüntetéssel.
Ezt Benő nem látná élesen, csak a fémes
csillogást.
Nem szállna ki a limuzinból.
Surányi András írása
Megjegyzések