Akasztófahumor
Az
európai zsidóságot amolyan mókás, viccelődős népességként tartja számon a közmeggyőződés.
Ez, a nem tudományosan megállapított hipotézis messze nem azt jelenti, hogy a
„köz” minden kasztja szereti is azt a fajta viccet, amit zsidónak, vagy
zsidósnak szoktak minősíteni. Természetszerűleg nem a kifejezetten antiszemita
szellemiségű, gyűlölet-heccekre gondolok. Freud Zsigmond, az emberi tudat
mélységeibe alámerülő és ott búvárkodó bécsi-zsidó pszichológus, kevésbé találta
önfeledten viccesnek hitsorsosait, valami titkot vélt a háttérben meghúzódni. Megpróbálta
ennek a zsidókhoz köthető, mulattató és tanulságos jelenségnek a rejtélyes nyitját
megtalálni. „A vicc és kapcsolata a tudatalattival” – című munkájában állítja,
szabad fordításomban: „Az idegenek által a zsidókról kreált viccek, általában
brutális, rosszindulatú „tréfás” csúsztatások, melyekben a valódi viccességet
az a puszta tény teszi hanyagolhatóvá, hogy az idegen számára, egy amúgy is
nevetséges zsidó figura az anekdota főszereplője. A zsidók által fabrikált
„zsidóviccek” mechanizmusa is ennek tudomásulvételéről tanúskodik. A zsidók ezzel
szemben jól ismerik saját létező hibáikat, azok minden valós összefüggéseiben,
és a belőlük származó pozitív tulajdonságokkal, és a személyes részvállalás a
kifigurázandóban megteremti a „viccfeldolgozás” egyébként nehezen létrehozható szubjektív
feltételét.” Még jóval Freud előtt alkotta meg Edmond Rostand, francia
drámaíró, Cyrano de Bergerac, a sziporkázóan szellemes, vidám és rettegett
párbajhős alakját, aki viszont hatalmas szaglószervével okozott derültséget és járulékos
veszedelmet… Mert nagy orrát csiszolt humorral maga gúnyolja ugyan, mástól azonban
nem tűri el az orra kárára történő rosszmájú célzásokat. Messziről hozott a hasonlatosság,
belátom, viszont hasonló a képlet.
Két
mondatban megmagyarázni és Freud professzor, illetve Rostand mester szíves
segítségével hitelesíteni a zsidók édes-keserű „egyperceseinek” keletkezés-történetét
kétségtelenül nem könnyű. Akik komolyabban foglalkoztak eme „néplélek-jelenséggel”,
és egyébként is jól ismerik a zsidóság történetét, azok tudni fogják, hogy ez a
csattanós derű nem más, mint egy megoldási kísérlet, egy vicces formában
előadott önmegvalósító állom. Akár megelőző viccvetésnek, vagy
humor-„Vaskupolának” is nevezhetnénk. A keserű, és gyakran kegyetlen valóság keres
magának ily módon egy, a körülményekhez képest, önbecsülésben és büszkeségben
megélhető, könnyen prezentálható médiumot. Kifejezésre juthat itt a
kiszolgáltatottság és megaláztatás, de egy olyan trükkös formulában, mely a zsidó
önérzet számára is megemészthetővé teszi a sorscsapásokat, akár a szűnni nem
akaró, fojtogató antiszemitizmust is, egyúttal kivédhetetlen csapást mér a
primitív rágalmazókra. A „népek” jót
derülhetnek a zsidósorsba burkolt összemberi történeteken, mert behelyettesíthetők
a szereplők. Így lettek Kohn és Grün már rég Kovács és Szabó, nem mert
magyarosítottak, csupán mert Kovácsék is el lettek nyomva, őket is kirabolták,
megölték, vagy megalázták, és ők is a zsidóvicc formuláján keresztül keresik a
maguk igazságát és a katarzist. Magukra ismernek az anekdota közreműködőiben, és
ilyenkor a zsidók is megfogható, sőt megható közelségbe kerülnek a nagy távoli,
misztikus homállyal szemben. A „közelkerült” zsidók meg? Ők a vicc fő történési
felülete mögött összekacsinthatnak, hogy ez csak egy maskara, egy drámajáték.
Főpróba és hatástanulmány az éles bevetéshez. Röhöghetnek rajtunk, mint ahogy
tesszük ezt preventíven magunk is. Nagy összefüggésekben viszont, – és főleg az
Úr színe előtt – mi jövünk jól ki a buliból. A minket sanyargató hülyék meg
higgyék csak, hogy ők a nyerők… Számunkra nem kétséges, hogy ki nevet a végén. Mi
már akkor röhögünk, amikor a viccet elkezdjük, hogy ne mondjam, alig tudjuk
végigmondani... A zsidó vicc egy norma lett, egy minőségi szabvány, megfelelő
igénypontokkal. Alapvető követelmény a jó viccnél, – ez a „zsidóvicc” ütőereje,
– a sűrítés, a humánus mértéktartás, a ritmusérzék és a legfontosabb, a jó
ízlés. Gyerekkorom vicckategóriái – ez akkori
környezetemmel függ nyilván össze – nem terjedtek még ki a zsidó viccekre és a
zsidóviccekre. Volt favicc, szójátékokra építve, skótvicc, a skótok vélt
takarékosságára és a skót-szoknyára bazírozva, cigányvicc mértékkel, amiből
akkoriban még egyáltalán nem jöttek olyan ki rosszul a cigányok. A mai
fasizálódásnak jele sem volt. A Jean-viccek eredetileg nyilván a „régi uralkodó
osztály” kigúnyolásáról szóltak, a hatvanas-hetvenes évekre már az általános
nyárspolgáron épült a nép, átvitt értelemben a fridzsider-kommunizmusban
megtollasodott szomszédon. Arisztid és Tasziló, – ezt utáltam, – mint ahogy az
operett primitív néphumorát, és arisztokrácia-kritikáját is, amiből csak a
sárga irigység és a sznobság sugárzott. Hálistennek a „pikáns” és szexista vicceket
sem tartottam mulatságosnak, valahogy nem érintett meg a döngölt padlójú
kocsmák és az építőtáborok izzadság- és lábszagú humorérzéke. Az úgynevezett
akasztófahumor – persze ez egy jelenlegi okoskodásom – nem annyira kategória
volt, hanem egy stílus, és az ma is. Akármelyik kategóriában alkalmazni
lehetett, de ezt csak a „profik” tudták – a zsidó humorban kitűnően felhasználható
volt. Az előadó és a prezentáció itt sokat tud emelni a minőségen, de a megértő
közönség sem elhanyagolható tényező.
Nem okvetlenül és szó szerint a halálról és
egy valós bitóról van szó, de botor lenne az, aki akasztófa közelében nem
használná ki, a soha vissza nem térő alkalmat, pár gyilkos-szarkasztikus
megjegyzés elsütésére a hóhérok rovására. Minden végzetes és kilátástalan
helyzetnek vannak humoros elemei, de csak az veszi észre, aki nem pánikol,
értelmes és van tartása. A klasszikus akasztófahumor tehát az akasztott intelligens
viccelődéséről szól a bitó felé vezető úton, nem a hóhér hülyeségeiről és
munkásvicceiről, és hogy megcsalja a felesége.
Orosz M. Zoltán, aki annak a neo-nyilas
pártnak a támogatásával Érpatak polgármestere, melynek vezére számtalanszor
fejeztek ki a muszlim világ és a világszabadságért küzdő hamasz irányába érzett
megingathatatlan szimpátiáját, a magyar sajtó szerint az akasztófahumor jeles
képviselője, pedig csak egy szellemi fogyatékos, önjelölt hóhér. Több „vicces” fellépéséről
tudnék ehelyütt beszámolni, de nem hiszem, hogy megéri. Amikor
stüszivadász-kalapjában, keretes szemüvegében és zsinóros mentéjében felbukkan,
biztos, hogy valami mulasztható és nevetséges performansz veszi kezdetét. Ő azonban
– és sajnos – komolyan gondolja, ezért kétségbe kell vonnom, az egyébként
kitüntető akasztófahumor minősítés korrektségét. Az utolsó, emlékezeteses jelenései
sorában, nem a vélt kommunisták, nem a „cigánybűnözés” és nem is a
multinacionális és minden bizonnyal homoszexuális kazár-karvalytőke volt a
fókuszban. A szembetűnő aktualitás, az "izraeli szabadkőműves terrorállam
népirtása" volt a kampánytematika, mellyel fatornyos kis faluját mozgásba
hozta. A demonstráció keretében egy hóhérjelmezes muki felakasztott két bábut.
Az egyik feltűnően hasonlított Simon Peresz izraeli elnökre, feltételezhetően,
mert a falu bolondja nem tudja, hogy már nem Peresz, hanem egy hónapja Reuven
Rivlin az elnök. A másik akasztott viszont, minden kétséget kizáróan Benjamin
Netanjahut ábrázolta, egy állam elnökét, mellyel, a falujának és Szabolcs megyének
helyet adó ország diplomáciai kapcsolatokat ápol, ENSZ-tag, és az EU-társult
tagja.
A magyar igazságszolgáltatás vette a lapot,
mert érti az akasztófahumort, zavartalanul lefolyt az épületes előadás, a sajtó
is szép számban képviseltette magát, hiszen ez lenne a feladata. A vicc
kedviért, természetesen.
P.s.: Izrael nagykövete a múlt hétfőn a
Legfőbb Ügyészséghez fordult a megkereséssel, illetve tartalma szerint
feljelentéssel. A nagykövet megdöbbenéssel és aggodalommal értesültek arról
"az Izrael-ellenes és antiszemita horror show-ról, amelyet Érpatak
polgármestere és társai követtek el a hétvégén". A magyar szélsőjobboldali
politikus "ismételten a legrosszabb felbujtó szavakat használja Izrael
első számú vezetői ellen. Támogatói tapsviharának kíséretében gyakorlatilag
nyilvánosan elkövetett gyilkosságra buzdított".
Surányi András Írása
Megjegyzések