A MAZSIHISZ MEGEMLÉKEZÉSE A 70 ÉVVEL EZELŐTTI NÉMET MEGSZÁLLÁSRÓL
A magyar történelem és mindnyájunk
gyásznapja 1944. március 19-e – mondta Heisler András, a Magyarországi
Zsidó Hitközségek Szövetségének (Mazsihisz) elnöke az ország német
megszállásának 70. évfordulóján Közös a múltunk, közös a jelenünk címmel
tartott megemlékezésen szerdán Budapesten.
A magyar holokauszt 70. évfordulója
alkalmából meghirdetett Mazsihisz-rendezvénysorozat nyitó eseményén, a Dohány
utcai zsinagóga előtt Heisler András közölte: ezen a napon vonultak be a náci
csapatok Magyarországra és elfoglalták hazánkat. A megszállással az út, amelyet
az ország akkori vezetői számunkra kijelöltek, már korábban elkezdődött,
egyebek mellett a numerus clausus-szal, a zsidó törvényekkel,
Kamenyec-Poldolszkijjal és a roma holokauszttal – tette hozzá a Mazsihisz
elnöke.
A megemlékezésen részt vett Semjén Zsolt
miniszterelnök-helyettes, Erdő Péter bíboros, Bölcskei Gusztáv református
püspök. A rendezvényen beszédet mondott Ilan Mor izraeli nagykövet.
Zoltai Gusztáv, a Mazsihisz
igazgatójának beszéde:
Tisztelt Emlékezők!
Az évek múlásával egyszer csak előáll az
élet legtorzabb „adománya”: képzeletben ismét átélhetjük azt, ami már
megtörtént velünk. Vagy majdnem azt… Reméljük, „csak” majdnem.
„Trisztán remeg, Izolda fázik –
Jönnek a nácik!” – A messze kiáltó költő sem gondolhatta, hogy bekövetkezik
az idő, amikor újra felidézhető ez a szörnyű két sor.
És most itt áll előttünk a múlt
fenyegető rémképe. Napra pontosan a hetven évvel ezelőtti drámai esemény
után… Csakhogy az Andrássy úton most sem szólalnak meg a szirénák, sehol
nem ütik meg a dobokat, nem verik félre a harangokat. Legfeljebb az idősebb
emberek kapnak a szívükhöz: Trisztán remeg…
1944. március 19-én, éppen ezen a
vasárnapon, Kertai Klára, a Zsidó Gimnázium akkor fiatal tanára, szokásos
hétvégi különórája után, ezt írta a naplójába: „A foglalkozáson egy rémült
anyuka keresett fel: német tankok vonulnak az utcákon, katonák masíroznak a
körúton. A férjem rosszul lett, nekem haza kell vinnem a gyereket. Mi lesz
most? – kérdezte. – És én nem tudtam felelni.”
A gimnazistákat még azon az órán
hazaküldték. De ettől a perctől a világ felfordult, minden a feje tetejére
állt.
Április 4-én megjelent a rendelet: zsidó
felnőtt és gyerek, az utcán, köteles sárga csillagot viselni…
A férfiakat újra munkaszolgálatra hívták
be. A vidéki településeken gettókat állítottak fel. A jegyzők, a csendőrök, a
községházák adminisztrátorai azonnal tudták a dolgukat: az ingóságokat
lefoglalták, a pénzt, az ékszereket, a drágább holmikat elvették. Megvalósult a
fajelmélet régi, igazi célja: a kirablás.
A vasútállomásokon pedig már készen
álltak a vagonok, és a zsúfolt szerelvények azonnal el is indultak valahová… A
készséges MÁV vasutasai is rendelkezésre álltak…
Budapesten még vártak. A gettót, a
csillagos házakat kijelölték, a plakátokat is kiragasztották. És akik
elolvasták, azoknak meg kellett tanulniuk egy új, magyarnak kikiáltott szót,
kifejezést. Ami így hangzott: „felkoncoltatik”. Azt gondolom, akik ezt a
rémületes igealakot kitalálták, leírták, az újságba beletették, nem merték
elmondani, megmutatni az édesanyjuknak. A gyilkos talán dicsekszik a
bajtársának, főnökének, szomszédjának, de a szülője előtt elvörösödik. Talán…
Tisztelt Emlékezők!
A magyarországi holokauszt nem 1944.
március 19-én kezdődött. A zsidóellenes érzelmek felkeltésének évszázados
hagyományai vannak, sőt, kipróbált módszerei.
Amikor hetven éve a náci hadigépezet
bevonult Magyarországra, az esemény inkább volt nevezhető a bajtársi szövetség
kiterjesztésének, semmint később szoborban megformálható leigázási eseménynek.
Horthy Miklós a helyén maradt, a két állam, a két hadsereg – német vezénylet
alatt – zavartalanul kooperált. Az első „eredményes” műveleti siker nem volt
más, mint a deportálás azonnali beindítása, a zsidóság kiirtása céljából
végzett hatékony együttműködés.
Rámpa, gázkamra, krematórium, éhhalál.
Lám, a „felkoncolás” után új fogalmak kerültek a magyar nyelvbe. És
tudjuk: a pontos, a készséges, sőt, a lelkes magyar hivatalos organizációról
még sohasem szóltak német nyelven olyan elismeréssel, mint a Gestapo, az SS és
a Wehrmacht 1944-ben.
A Páva utcai zsidó emlékhely jóvoltából
egy fénykép ma már világhírű. Talán egy csendőr készítette, talán egy fotózni
szerető keretlegény. A kárpátaljai Jákob család bevagonírozását ábrázolja
Bilkéről.
A kakastollasok már felvarratták a
család minden tagjára a sárga csillagot, a nagyobb és kisebb lányok félve
bújnak édesanyjukhoz, a jóarcú nagyfiúk iskolai sapkában, zsinóros, galléros
szövetkabátjukban, komor arccal, rettegve várják a szerelvény indulását.
Döbbenetes pillanat. És a megkövült
szörnyűség.
Jelképes, messze ható kiáltás az
emberiséghez: „Kérjük, ne engedjétek!”
A gyerekeket 36 óra múlva már beterelték
a gázkamrába. Haláluk lidérces pillanatai után már csak mi emlékezhetünk a
Jákob családra.
És hogyan lesz a náci osztagosokból
címeres sas és Horthy államából meg a nyilasokból Gábriel arkangyal? Ha ezen az
ösvényen haladunk tovább, ha meghamisítjuk a valóságot és az ellenkezőjére
fordítjuk az igazságot, már nem tudjuk soha a jóra, az emberségre tanítani a
gyermekeinket. És ha összekuszálódik bennünk, körülöttünk a tér és az idő, ha a
tényeket a fejük tetejére állítjuk – a gonoszság, az embertelenség ismét
feltámadhat.
Horthy szellemi hagyatékát követni ma
blaszfémia – különösen az Európai Unióból nézve. Zsidótörvényei, Orgovány,
Siófok emléke gyűlöletes. A numerus clausus a náci eszmék ikertestvére, s ez
nem teszi lehetővé, hogy a tisztességes, józan emberek – köztük a magyar zsidók
– akár a legkisebb megértéssel tekintsenek rá.
Vagyis azt az évfordulót, amelyre a mai
napon gyásszal a szívünkben emlékezünk, éppen Horthy Miklós és rendszerének
restaurálási kísérlete okán idézzük ilyen hangsúlyosan. Hitlerrel ugyanis ő
fogott kezet Klassheimben, s ha valamivel késleltette is a véget, az igazi
befejezés annál mocskosabbra és szó szerint siralmasabbra sikeredett.
A nácikkal szövetségben, az általuk
jelölt úton haladva, Magyarországnak Mohácsnál is nagyobb, gyászosabb temetője
lett Auschwitz és a többi haláltábor, hiszen a holokausztban hatszázezer magyar
állampolgárt gyilkoltak meg. Magyar zsidó apák, anyák és a
gyermekeik! Tehetségek és reménységek!
Barátaim!
Mi, a magyar zsidó közösség mai tagjai –
zömében a holokausztot át- és túléltek, vagy az ott meggyilkoltak
leszármazottai – zavarban vagyunk. Szeretjük a hazát, a magyar nép
szellemiségét, kultúráját, s ahogyan Scheiber Sándor – Arany Jánosról szólva –
tanította: a magyar nyelv végtelen szépségét. És a tájat, amelyet a meggyilkolt
Radnóti Miklós oly megindítóan festett le… Nem kívánunk önmagáért való
konfliktust, kivált szembenállást. De a történelem, a múlt mielőbbi igazságos,
tisztességes feldolgozását mindenképpen indokoltnak tartjuk, s erre található
jó példa más népeknél. Angela Merkel német kancellár csaknem egész kormányával
együtt ment el nemrég Izraelbe, főhajtásra!
A magyarországi zsidóság emlékezni akar
a jóra is, valamennyi jóra; kezet fogni a Jad Vasém hőseivel. Fejet
hajtunk Raoul Wallenberg és minden embermentő emléke előtt. Újra megköszönjük a
svéd, a svájci, a vatikáni, a portugál, a spanyol menleveleket, és a névtelen
sokak akár kicsi, akár nagyobb segítségét, emberségét. Akár egy Reitter Ferenc
utcában vagy Tótkomlóson, Szarvason adott falat kenyér, egy mosoly, egy érintés
is emlékezetes lehet…
A zsidóság – a magyar nép, a nemzet
részeként – mindig jó hazafi, hűséges, segítő és küzdő társa volt a
magyarságnak. Példa erre az 1848-49-es forradalom és szabadságharc, a kiegyezés
kora vagy az I. Világháború számos lövészárka.
Tisztelt Emlékezők!
Az ember – ha a kollektív gondokról
beszél is – nem szabadulhat személyes vonatkozásaitól.
A történelemnek ez a dátuma hét éves
koromban érintett meg. Édesapám műszerész volt, jobb időkben az Egyesült
Izzóban dolgozott. Törött lábbal gipszben vonult be munkaszolgálatba. Elvitték,
soha többé nem láttuk.
Bujkáló édesanyámat - védpapírok
nélkül – családunk több tagjával Újpesten fogták el. Őt magát elvitték, nem
tudtuk: hová. Minket a család tagjait, a gettóba, a Fészek klub melletti
kapun löktek be.
Személyes életemet ott egy belőtt
aknának köszönhetem. A közfal leomlott, a füstben, a porban sikerült elbújnunk.
Nagymamánk ideglázat kapott, öntudatlanul kiabált, félő volt, hogy a nyilasok
felfigyelnek rá, reánk és akkor menthetetlenül végünk van. Egy robbanás
megszüntette a sokkot; és mint a csodát, úgy éltük át ezt a tébolyt.
A gettó egyik tenyérnyi pincéjében sokan
zsúfolódtunk. Halottak, éhség, szomjúság, tetvek, reménytelenség. És ekkor az
egyik téglasor mögött feltűnt egy szovjet katona. Én a sapkája vörös csillagát
láttam meg először. Kisgyerek voltam és csak azt tudtam: felszabadultunk!
Az Édesanyámról kizárólag jóval később
hallhattam. Magyarországról – Auschwitzba vitték, onnan Bergen-Belsenbe
hurcolták. A tábor angol felszabadulása után halt meg, ott is temették
el. Később a koporsót hazahozattam. Sírhantja ma is a Kozma utcában található.
Tisztelt Emlékezők!
Március 19-e, hetven év elteltével is
tragikus, megrendítő, gyászos nap. Ez a dátum telve van történelmi
tanulságokkal, a régen várt, őszinte kibeszélés reményével, és az ebből fakadó
megkönnyebbülés lehetőségével. De azzal is számolunk, hogy a magyarországi
szélső jobboldal készülődik. Mi, a Mazsihisz égisze alatt, reméljük és hisszük,
hogy az állam teljes felelősséggel, irtózattal fellép ellenük; együttműködik
minden progresszív erővel, és a jó oldalon állók ereje, akarata elfojtja,
megakadályozza a békés haladás, az emberi méltóság ellenfeleinek térnyerését.
Ugyanakkor mindenki biztos lehet abban, hogy az itt élő zsidóság, a magyar nép
tudatos tagjaként, megingás nélkül az ország fejlődésének, haladó törekvéseinek
segítője lesz.
Köszönöm, hogy meghallgattak!
Karsai László történész beszéde:
A kérdést jó harminc éve akkor hétéves
fiam tette föl holokauszt túlélő történész apámnak, aki elgondolkozva nézett
unokájára. A fogaskerekű vasút lassan haladt velünk a Normafa felé, kirándulni
mentünk. Visszafojtottam a lélegzetemet, ezt a kérdést én addig soha nem mertem
feltenni. „Nem voltam katona…” –kezdte a választ–, „a Rabbiképzőbe jártam így
nem vonultattak be munkaszolgálatra.” A következő kérdést megelőzve hozzáfűzte:
„A zsidóknak, mint megbízhatatlanoknak nem adtak fegyvert a kezükbe, nekünk a munkaszolgálat
jutott.” Ma már nem tudom, miért szóltam közbe, de Radnótit idéztem:
„Fegyvertelen álltak az aknamezőkön…” Apám pedig így folytatta: „Amikor
bejöttek a németek 1944-ben, egy ideig a Zsidó Tanács székházában” (a Síp utca
12-ben) „futár voltam, üzeneteket vittem-hoztam. Majd elbújtam, nem tűztem fel
a sárga csillagot. Azt minden hat éven felüli zsidónak házon kívül viselni
kellett, hogy meg lehessen őket különböztetni a nem zsidóktól. Kerestem egy jó
rejtekhelyet, a Budafoki úton találtam egy elhagyott villát. A szomszéd
villában valamilyen SS parancsnokság volt. Sőt, néha egy-egy piros-csíkos
nadrágos tábornok is feltűnt ott. Gondoltam, a villa szomszédságában csak nem
fognak igazoltatni. Egyik éjjel betörtem a villába, és másnap reggeltől már én
lettem a tulajdonos frontot járt és tüdőlövéssel leszerelt fia. Az SS-őrökkel
néha beszélgettem, nagyon sajnáltak, hogy ilyen fiatalon ilyen súlyos a
sebesülésem, és egész nap csak a nyugágyban tudok heverészni, olvasgatni, nem
harcolhatok a hazámért… A kamrában volt elég élelem, volt egy kis megtakarított
pénzem is, kihúztam egészen januárig. Akkor Pesten megkerestem a szerelmemet.
Valaki felismert a házukban, feljelentett. Két nyilas azt a parancsot kapta,
hogy vigyen be a nagy gettóba. Már sötétedett, útközben a fiatalabbik azt
javasolta az idősebbnek, hogy lőjenek agyon. Az idős nyilas elgondolkodott egy
kicsit, majd azt mondta: az volt a parancs, hogy adjuk le a nagy gettóban. Így
éltem túl.”
Ekkor csöndesen belekérdeztem apám
elbeszélésébe, hiszen anyámtól korábban hallottam ezt-azt. Mi lett Gottlieb
Lászlóval? Apám, ha lehet, még komorabb lett, amikor legjobb barátja nevét
említettem. „Neki volt bátorsága a megszállás után visszamenni Miskolcra, és a
szüleivel együtt szállt fel a deportáló vonatra.” Kicsit felemelte a hangját:
„Én gyáva voltam hazamenni. Lacit is megpróbáltam lebeszélni, a pályaudvarig
győzködtem. Ő ment, én maradtam, s nem tudtam az anyámat megmenteni.” Gottlieb
sem – vágtam vissza – jobb lett volna, ha ő is megpróbál elbújni. „Hogy bújjon,
hová szökjön el 437.000 vidéki zsidó?” – kérdezett vissza – „Egy tönkretett,
megnyomorított, antiszemita társadalomban esélyünk sem volt a tömeges szökésre,
bujkálásra.”
Harminc éve, 1984. március 19-én a Síp
utca 12. második emeleti dísztermében apám, Karsai Elek történész tartotta az
emlékbeszédet. Tárgyszerű előadás volt. Amikor most, évtizedek múltán elővettem
kézírásos jegyzeteit, nem lepett meg, hogy 1920-szal, a numerus clausus
törvénnyel kezdte. „Magyar harakiri” írta, majd egy névsor következett a
külföldre kényszerült szellemi nagyságokról Alexander Bernát filozófustól
Szilárd Leó fizikusig. Őket Magyarország Teleki Pál törvénye miatt veszítette
el, amely az első világháború utáni Európa első antiszemita törvénye volt. Apám
még odaírta: „Nincs mit tanulnunk az NSDAP-tól.”
Igen, amikor 1943 áprilisában a Führer
Klessheimben szemrehányásokkal halmozta el a kormányzó úr őfőméltóságát, hogy
túlságosan enyhén bánik a zsidókkal, Horthy hazatérése után sértetten azt írta
Hitlernek: „Ebben a kérdésben minden elbizakodottság nélkül hivatkozhatom arra,
hogy annak idején én voltam az első, aki szót emeltem a zsidók destruktív
magatartása ellen, és azóta megfelelő intézkedéseket tettem befolyásuk
visszaszorítására… a zsidók fokozatos kikapcsolására vonatkozó további
intézkedések folyamatban vannak, s amint meg lesznek teremtve elszállításuk
feltételei, ezt végre is fogjuk hajtani.”
Horthy nem először dicsekedett azzal,
hogy ő milyen nagy antiszemita. A Horthy-rendszer 22 antiszemita törvényéből
tíz antiszemita törvényt, több tucatnyi rendeletet megalkotó és következetesen
végrehajtó Teleki Pál miniszterelnöknek 1940 októberében a következőket írta.
„Én hirdettem talán először hangosan az antiszemitizmust, azonban nem nézhetek
nyugodtan embertelenségeket, szadista, oktalan megaláztatásokat, mikor még
szükségünk van rájuk.” Vegyük komolyan őfőméltóságát: 1944. március 19. után
ezek szerint már nyugodtan nézhette az embertelenségeket, a szadista, oktalan
megaláztatásokat, már nem volt szükség a zsidókra. Volt fontosabb is, mint
800.000 zsidó élete. Ami fontosabb volt: a megszálló csapatok kivonása, a
nemzeti szuverenitás visszaszerzése. Csereüzletről lehetett szó. Horthy a
helyén maradt, és kinevezte az új – még antiszemitább – kormányt. Annak élére
nem a németek jelöltjét, Imrédy Bélát, hanem Sztójay Dömét, a nácik zsidóirtó
tevékenységének részleteit nála is jobban ismerő berlini követét nevezte ki.
Habozás nélkül kinevezte belügyi államtitkárnak az ország legvéresebb szájú
antiszemitáját, Endre Lászlót, és másik régi, kedves szegedi vitézét, Baky
Lászlót, az SS bizalmi emberét, aki barátibb érzelmekkel volt a nácik iránt,
mint Szálasi Ferenc.
A magyar deportálóknak volt
szuverenitásuk: Auschwitz-Birkenau krematóriumai nem győzték Endre Lászlóék
tempóját. Adolf Eichmann csak a magyar hatóságok fegyelmezett, olykor lelkes,
túlbuzgó tevékenységének köszönhette, hogy sikerült „Európa-rekordot”
felállítania: május 14-től július 9-ig 147 vonattal 437.000 embert
deportáltatni. Hitler egyébként Sztójaynak azt mondta, hogy Németország nem
sértette meg Magyarország szuverenitását, csak megvédelmezik a magyarokat a
zsidóktól és a zsidóbérencektől. A Zsidó Tanács egyik vezetőjének a
Sztójay-kormány pénzügyminisztere pedig azt mondta: „Deportálás pedig nincs,
mert azt a minisztertanács nem is tárgyalta.”
Emlékezzünk: egy-egy vasúti
teherkocsiban 70-80, olykor 100-nál is több embert zsúfoltak össze, jó esetben
egy vödör ivóvízzel és egy másik vödörrel a „testi szükségletek” elvégzésére.
Csak egymáshoz préselődve, állva fértek el a deportáltak. A három-négy-öt napos
út során egy-egy vagonban többen megőrültek, sokan belehaltak a szenvedésekbe.
Kassán előfordult, hogy a deportáltakat leszállították a vagonokból, meztelenre
kellett vetkőzniük. Mintha a gettókban, gyűjtőtáborokban előzőleg nem is
lett volna brutális motozás, még egyszer testi motozásnak vetették alá őket. A
hatóságok ezrével kapták a feljelentő leveleket, értékeiket elrejtő zsidókról
és nekik segíteni próbáló keresztényekről. Több városban a csendőrnyomozók is
végignézték, ahogyan a bábák a nőket, a kislányokat és az öreg asszonyokat is
hüvelyi motozásnak vetettek alá, persze kesztyű, vagy kézmosás nélkül, sorban,
egymás után. Volt gettó, ahol „pénzverdének” nevezték azt a helyiséget, ahol a
gazdagabb zsidókat kínozták, hogy elárulják, hol, kinél rejtették el
értékeiket. Nagyváradon a nők méhébe áramot vezettek. Nem folytatom.
Horthy aláírta Jaross Andor
belügyminiszteri kinevezését is. Amikor a minisztertanácson júniusban arról
vitatkoztak, hogy külföldön rossz hírbe került Magyarország, mert az
Auschwitzba deportált zsidókat elgázosítják és holttesteiket elégetik, Jaross
csak annyit jegyzett meg: „Hogy a zsidók hová mennek, minket végeredményben nem
érdekel.” Hozzátette: „Az az állítás, hogy [a zsidók deportálása] a magyar
nemzet jövőjére kiszámíthatatlan következményekkel fog járni, túlzás. Minden
csoda három napig tart. Most néhány napig kiabálnak a külföldön, és azután
senki sem fog törődni vele.”
Wass Albert júniusban egy kolozsvári
újságban írt „Patkányok honfoglalása” címmel „állatmesét” arról, hogyan teszik
tönkre a gondos gazda házát az oda befurakodott patkányok. Prohászka Ottokár
katolikus püspököt sokan idézték akkoriban a zsidó fekélyről, amely csontvázzá
rágja a magyarságot. De az antiszemita Tormay Cecilen és a nyilas Nyírő
Józsefen, valamint a hozzájuk hasonló irodalmi szemeteken felnőtt generációból
1944-ben már nem sokan emlékeztek arra, hogy Szabó Dezső húsz évvel korábban
miért is nevezte a Horthy-rendszert „görénykurzusnak”: mert a rendszerre az jellemző,
hogy sunyi, lop és büdös.
Keresztény-nemzeti, mondták, és csak azt
értették alatta már akkor is, hogy nem zsidó. Márai Sándor szavaival:
„Kereszténység, mondták és minden szabad gondolat, egyéni vélemény
megfélemlítését értették alatta. Keresztény ember vagyok, mondták gőgösen és a
markukat tartották.” A Horthy-rendszer születésétől kezdve antiszemita volt. Ez
a rendszer nevelte azt a csendőrtisztet is, aki 1944 tavaszán azt jelentette,
hogy a zsidók összegyűjtése során „… fordult elő néhány öngyilkosság, ez
azonban az összegyűjtött zsidók nagy számához viszonyítva említést sem
érdemel.”
Tíz és tízezrek vetették rá magukat a
gettókba, gyűjtőtáborokba zsúfolt zsidók hátrahagyott értéktárgyaira,
ingatlanaira. Budapest székesfőváros lakáshivatalát is valósággal
megostromolták az igénylők. Újságban szólították fel a közönséget: „ne rohanja
meg a lakáshivatalt, mert a lakáskiutalások a további intézkedésig
szünetelnek.” A nagybányai rendőrkapitány azt jelentette, hogy a belvárosban
„egyéni akciók” voltak, „jobboldali egyének” zsidókat tettek ki lakásaikból,
vagy üzlethelyiségeik sürgős átadására szólították fel őket. A zsidók a
felszólításnak engedelmeskedtek, panaszt meg nem mertek tenni.
Horthy július 6-án felfüggesztette a
deportálásokat a fővárosból, mert rosszul tájékozott volt, s féltette hatalmát.
Alaptalanul tartott attól, hogy ha elviszik a sárga csillagos házakból a
zsidókat, a fővárost szőnyegbombázni fogják. Azt hitte, hogy Baky puccsot
szervez ellene, ezért vezényelt több ezer csendőrt Budapestre. A szövetségesek
hatalmas katonai sikerei meggyőzték, hogy a nácik és csatlósaik elveszítették a
világháborút. Lassan felfogta a külföldi és belföldi tiltakozások,
figyelmeztetések, fenyegetések jelentését is. Végre belátta, hogy szomszédaink,
Románia és Szlovákia már rég abbahagyták a zsidók öldöklését, deportálását,
csak mi szállítjuk elvakult dühvel az élő nyersanyagot az auschwitzi
halálgyárba. Mindazonáltal Pest környékéről engedte a további deportálást, és
augusztusban újra kezdett tárgyalni a nácikkal a fővárosi zsidók
elszállításáról is. Pétain marsall és a francia államapparátus csak vonakodva
deportált, a francia zsidók 74 %-a túlélte a holokausztot, a magyar zsidók 60
%-a elpusztult.
A zsidó vezetők többsége úgy vélte,
semmit sem lehet tenni. Meg sem próbálták szökésre, ellenállásra bíztatni
hitsorsosaikat. De voltak, ha kevesen is, akik megpróbáltak szembeszállni a
gonosszal. Befejezésül egy korabeli nem cionista röplapot szeretnék idézni:
„Magunkra maradtunk… Fel a szívekkel! Mi
nem kecsegtetünk benneteket menekülő élettel, csak szebb, dicsőbb elmúlással…
Ne legyünk olyanok, mint a nyáj, melyet mészárszékre visznek… De ne legyetek
öngyilkosok sem, mint már – sajnos – annyian testvéreink közül… Ki az utcára!”
Forrás: http://www.szombat.org/
Megjegyzések