Simon Ben Yochai
Minden évben Iyar 18 – án Lág Bá Omerkor emlékezünk Simon Ben Yochairól aki 18. századdal ezelőtt halt meg. Minden évben, aki teheti, elmegy a sírjához imádkozni Kefar Meronba.
Simon fiatal korában rabbi Akivától tanult. Hadrianus a római császár ebben az időben a talmud iskolákat bezáratta. A Talmud tanulása, és taníttatása szigorúan tilos volt. Aki ennek ellenére úgy döntött, hogy tanulmányozza a Talmudot, az számíthatott arra, hogy letartóztatják és halálra ítélik. Simon továbbra is vállalta a veszélyt és rabbi Akiva mellet maradt. A rómaiak tudomására jutott, hogy Akiva Simont tanítja ezért börtönbe zárták. Simon a börtönben is többször meglátogatta a tanárát, hűséges maradt hozzá.
Nagyon nehéz idők voltak ezek az évek. Hadrianus Izrael földjén üldözte azokat a bölcs zsidókat, akik a Talmudot tanulmányozták. Az egész zsidó vallási élet veszélyben forgott. Volt egy nagy rabbi Yehuda Ben Baba, aki úgy gondolta, hogy összeállít a Talmud tudósokból álló öt fős társaságot akikkel megvitatja hogy mitévők legyenek a kegyetlen elnyomással szemben. Ebbe a társaságba beválasztották Simon Ben Yochait is. A római hatóságok tudomást szereztek az alakuló társaságról, rabbi Yehuda Ben Babát elfogták és megölték, a többieknek sikerült elmenekülniük.
Végül a kegyetlen Hadrianus császár meghalt, és a zsidó vallási élet fellendülhetett, így gondolták a bölcsek, ezért újra összehívták a tanácsot, biztonsági okokból Yavneh városában, hogy megvitassák, most mitévők legyenek. Ott volt többek között rabbi Yehuda, rabbi Yose Galilite, és rabbi Simon Ben Yoha. Rabbi Simon nagyon keserűen beszélt a rómaiakról, akik a börtönben halálra kínozták a szeretett tanárát rabbi Akivát. Miközben a bölcsek beszélgettek nem tudták,hogy kint az ajtó mögött egy fiatalember Yuda ben Gerim kihallgatja őket. Ez az alattomos ember jelentette a római hatóságoknak a gyűlésen elhangzottakat. A római vezetők elrendelték Simon elfogását, ezért neki menekülnie kellett, a menekülésben a fia is vele tartott. Egy barlangban bújtak el. Ebben a barlangban éltek tizenkét évig, szentjános kenyeret ettek, és vizet ittak, ez alatt az idő alatt imádkoztak és Tórát tanulmányozták. Tizenkét év múlva Illés próféta vitte nekik a jó hírt, hogy elhagyhatják a barlangot, mert a rómaiak már nem keresik őt. Apa és fia elhagyták a barlangot, Tekoa városában telepedtek le ahol Simon Ben Yochai a legnagyobb zsidó tudósokat gyűjtötte maga köré mint rabbi Yehudát, rabbi Simon Ben Gamliel Ha Nassit, a Misna fordítóját.
Ebben az időben ismét elkezdődött a vallásosok üldözése, betiltották a zsidó törvények megtartását, többek között a szombat megemlékezését. A bölcsek úgy határoztak, hogy delegációt küldenek Rómába, hátha meggyőzik az ottani vezetőket, hogy engedjenek a szigorú törvényekből. Rabbi Simon lett a küldöttség vezetője. Mikor Simon Rómába érkezett meghallotta, hogy a császár lánya beteg, felajánlotta, hogy meggyógyítja a lányt. Így is történt, a római császár hálából meg akarta jutalmazni. Simon elérte a császárnál, vonják vissza a zsidóság elleni törvényeket, így sikerült a zsidó népnek üdvösséget szereznie.
Rabbi Simon Ben Yochai nagy és okos ember volt, odaadó híve volt a Tórának, egész jelleme ezt tükrözte. Sok közmondás főződik a nevéhez, egyszer ezt mondta: „Ha én is ott lettem volna a Sinai hegyen mikor Mózes átvette a Tórát, én kértem volna két szájat, az egyikkel a Tórát magyaráztam volna, a másikkal meg ettem volna” …. de aztán elismerte, hogy ez nem túl bölcs dolog, hiszen még ma is az embernek egy szája van sok rosszat beszél, mi lenne ha kettő lenne neki….
Rabbi Simon Ben Yochai szerzője a Zohár könyvnek (ebből ered a Kabbala) amely misztikusan értelmezi a Tórát.
Rabbi Simon Ben Yochai Safed közelében Meronban hunyt el. Izraelben sok zsidó zarándokol el a sírjához minden évben Iyár 18 – án, Lág Báomer napján. Gyertyákat gyújtanak és imádkoznak.
Sharon Asher
Simon fiatal korában rabbi Akivától tanult. Hadrianus a római császár ebben az időben a talmud iskolákat bezáratta. A Talmud tanulása, és taníttatása szigorúan tilos volt. Aki ennek ellenére úgy döntött, hogy tanulmányozza a Talmudot, az számíthatott arra, hogy letartóztatják és halálra ítélik. Simon továbbra is vállalta a veszélyt és rabbi Akiva mellet maradt. A rómaiak tudomására jutott, hogy Akiva Simont tanítja ezért börtönbe zárták. Simon a börtönben is többször meglátogatta a tanárát, hűséges maradt hozzá.
Nagyon nehéz idők voltak ezek az évek. Hadrianus Izrael földjén üldözte azokat a bölcs zsidókat, akik a Talmudot tanulmányozták. Az egész zsidó vallási élet veszélyben forgott. Volt egy nagy rabbi Yehuda Ben Baba, aki úgy gondolta, hogy összeállít a Talmud tudósokból álló öt fős társaságot akikkel megvitatja hogy mitévők legyenek a kegyetlen elnyomással szemben. Ebbe a társaságba beválasztották Simon Ben Yochait is. A római hatóságok tudomást szereztek az alakuló társaságról, rabbi Yehuda Ben Babát elfogták és megölték, a többieknek sikerült elmenekülniük.
Végül a kegyetlen Hadrianus császár meghalt, és a zsidó vallási élet fellendülhetett, így gondolták a bölcsek, ezért újra összehívták a tanácsot, biztonsági okokból Yavneh városában, hogy megvitassák, most mitévők legyenek. Ott volt többek között rabbi Yehuda, rabbi Yose Galilite, és rabbi Simon Ben Yoha. Rabbi Simon nagyon keserűen beszélt a rómaiakról, akik a börtönben halálra kínozták a szeretett tanárát rabbi Akivát. Miközben a bölcsek beszélgettek nem tudták,hogy kint az ajtó mögött egy fiatalember Yuda ben Gerim kihallgatja őket. Ez az alattomos ember jelentette a római hatóságoknak a gyűlésen elhangzottakat. A római vezetők elrendelték Simon elfogását, ezért neki menekülnie kellett, a menekülésben a fia is vele tartott. Egy barlangban bújtak el. Ebben a barlangban éltek tizenkét évig, szentjános kenyeret ettek, és vizet ittak, ez alatt az idő alatt imádkoztak és Tórát tanulmányozták. Tizenkét év múlva Illés próféta vitte nekik a jó hírt, hogy elhagyhatják a barlangot, mert a rómaiak már nem keresik őt. Apa és fia elhagyták a barlangot, Tekoa városában telepedtek le ahol Simon Ben Yochai a legnagyobb zsidó tudósokat gyűjtötte maga köré mint rabbi Yehudát, rabbi Simon Ben Gamliel Ha Nassit, a Misna fordítóját.
Ebben az időben ismét elkezdődött a vallásosok üldözése, betiltották a zsidó törvények megtartását, többek között a szombat megemlékezését. A bölcsek úgy határoztak, hogy delegációt küldenek Rómába, hátha meggyőzik az ottani vezetőket, hogy engedjenek a szigorú törvényekből. Rabbi Simon lett a küldöttség vezetője. Mikor Simon Rómába érkezett meghallotta, hogy a császár lánya beteg, felajánlotta, hogy meggyógyítja a lányt. Így is történt, a római császár hálából meg akarta jutalmazni. Simon elérte a császárnál, vonják vissza a zsidóság elleni törvényeket, így sikerült a zsidó népnek üdvösséget szereznie.
Rabbi Simon Ben Yochai nagy és okos ember volt, odaadó híve volt a Tórának, egész jelleme ezt tükrözte. Sok közmondás főződik a nevéhez, egyszer ezt mondta: „Ha én is ott lettem volna a Sinai hegyen mikor Mózes átvette a Tórát, én kértem volna két szájat, az egyikkel a Tórát magyaráztam volna, a másikkal meg ettem volna” …. de aztán elismerte, hogy ez nem túl bölcs dolog, hiszen még ma is az embernek egy szája van sok rosszat beszél, mi lenne ha kettő lenne neki….
Rabbi Simon Ben Yochai szerzője a Zohár könyvnek (ebből ered a Kabbala) amely misztikusan értelmezi a Tórát.
Rabbi Simon Ben Yochai Safed közelében Meronban hunyt el. Izraelben sok zsidó zarándokol el a sírjához minden évben Iyár 18 – án, Lág Báomer napján. Gyertyákat gyújtanak és imádkoznak.
Sharon Asher
Megjegyzések