MIDRÁSON A Dohány utcai zsinagóga heti kiadványa
I. évfolyam 12. szám
Hétről-hétre összegyűjtünk néhányat a zsidó legendairodalom, a מדרש (Midrás) gyöngyszemeiből, mégpedig olyan legendákat, melyek az adott hetiszakaszhoz vagy a háftórához, a Tóraolvasás után felolvasott prófétai szakaszhoz kapcsolódnak. Célunk nem az, hogy e kis olvasnivalóval eltereljük a figyelmüket az imáról. Szeretnénk, ha e kis legendákat olvasva belemerülnének a zsidó gondolkodásmód tengerébe, s továbbgondolnák a leírtakat. Nem sok, amit leírtunk, csöppnyi ízelítő, melyekkel kedvet próbálunk teremteni a soros hetiszakasz végigolvasásához és friss szemmel való újragondolásához.
Hetiszakaszunk צושמיני (CávSmini), Mózes III. könyve 96. fejezetének első versétől a 811. fejezet 3647. verséig tart. A szidra folytatja a különféle áldozatok leírásátja, a főpap és a papok felavatásának rituáléjátt követő nyolcadik nap eseményeit, Nádáv és Ávihu történetét.ismerteti, valamint a szentély felszentelését tárja elénkfelsorolja az étkezés szempontjából tiszta és tisztátalan állatokat. Mivel ez a szombat החודש פרה שבת , így két Tórából olvasunk, a másodikból Mózes IVI. könyve 192. fejezetének 1-220. versét. A háftóra pedig Ezékiel könyve 3645. fejezete. fejezetének 16-38 verse16 versétől a 46. fejezet 18. verséig tart..
Rabbi Chijja és Rabbi Berechja mondták a modiini Rabbi Eleázár nevében: valahányszor úgy kezdődik egy bibliai vers, hogy „és történt”, mindig valamiféle szerencsétlenséget ír le a Szentírás. Rabbi Smuél bár Náchmán öt példát tár elénk. Az első: „És történt Ámráfel idejében ”. E mondatot a királyok háborúja követte, melyben Lót fogságba esett. A második: „És történt Ácház, Jótám fia idejében ”. Mi következett: „Arám elöl, a filiszteusok hátul, s falták Izraelt egész szájjal ”, azaz két ellenséges nép egyszerre támadta meg Izraelt. A harmadik: „És történt Jójákim, Jósia fia idejében ”. Milyen szerencsétlenséget vezet be ez a mondat? „Néztem a földet, és íme, puszta és üres ”. Utalás a Szentélyt elpusztító háborúra Babilóniával A negyedik: „És történt Áchásvéros idejében ”. Milyen pusztítást előz meg e mondat? „Hogy elpusztítsa, megölje és kiirtsa mind a zsidókat ”, legalábbis kitervelte és elkészítette Hámán a pogromot, amely végül mégsem következett be. Az ötödik: „És történt, midőn a bírák bíráskodtak”. Milyen kataklizma történt e mondat után? Éhínség pusztított az országban.
„És Izrael véneit ”. Rabbi Akiva mélyenszántó, nemes gondolatot fűz ehhez a három szóhoz: Izrael olyan, mint a madár. Amiképpen a madár képtelen a magasba emelkedni és szárnyalni, ha töröttek a szárnyai, ugyanúgy Izrael is képtelen bármit tenni, ha nincsenek közepette az öregei.
„Bort és részegítő italt ne igyál ”. Rabbi Judan mondta: Salamon király hét esztendőn keresztül építtette a Szentélyt Jeruzsálemben. Ez időn keresztül nem ivott egy korty bort sem, mert nem pusztán a papokra, de önmagára nézve is kötelezőnek tekintette a Tóra parancsát. Amikor azonban feleségül vette Bitját, a Fáraó leányát, kettős ünnepséget rendezett egyazon időben, melyen már fogyasztott bort. Az egyik ünnepség a templom felépülésének tiszteletére tartatott, a másik ünnepelte a Fáraó leányát. Ezt látva, így szólt a Szent, áldassék Ő: „Most kinek az örömében vegyek részt, kiknek adjak könyörületet? Azoknak, akik a Templomnak, az ima és az áldozatok színhelyének örvendenek, vagy azoknak akik az egykori elnyomó utódait ünneplik? És mi legyen azokkal, akik mind a kettőnek örvendenek?” Abban a percben határozta el, hogy leromboltatik majd a Szentély.
„Ezek azok az állatok, melyeket ehettek ”. Rabbi Tánchum ben Chániláj mondta: hasonlatos e dolog egy orvoshoz, akinek volt két betege. Az egyiknek minden reménye megvolt a gyógyulásra, míg a másik már halálos ágyán feküdt. Annak a betegnek, aki meggyógyulhatott, azt mondta: „ezt megeheted, de azt már nem”, míg annak, aki haldoklott, mindent megengedett, amit csak a beteg megkívánt. Azok számára, kiknek nincs hely az Eljövendő Világban, azt mondta I.ten: „Minden mozgó lény, amely csak él, tiétek legyen eledelül ”. Ám Izraelnek, akiknek része van az Eljövendő Világban, azt mondta: „Ezek azok az állatok, melyeket ehettek”.
Mi történt ezen a napon a zsidó világban?
1956. március 29-én kapcsolódott be Beér-Seva az izraeli vasútvonalba. 1503-ban, Ádár 24-én 8 éves száműzetés után a zsidók visszatérhettek Litvániába. 1944. Ádár 24-én vonultak be a német csapatok Magyarországra.
fröhlich róbert
Hétről-hétre összegyűjtünk néhányat a zsidó legendairodalom, a מדרש (Midrás) gyöngyszemeiből, mégpedig olyan legendákat, melyek az adott hetiszakaszhoz vagy a háftórához, a Tóraolvasás után felolvasott prófétai szakaszhoz kapcsolódnak. Célunk nem az, hogy e kis olvasnivalóval eltereljük a figyelmüket az imáról. Szeretnénk, ha e kis legendákat olvasva belemerülnének a zsidó gondolkodásmód tengerébe, s továbbgondolnák a leírtakat. Nem sok, amit leírtunk, csöppnyi ízelítő, melyekkel kedvet próbálunk teremteni a soros hetiszakasz végigolvasásához és friss szemmel való újragondolásához.
Hetiszakaszunk צושמיני (CávSmini), Mózes III. könyve 96. fejezetének első versétől a 811. fejezet 3647. verséig tart. A szidra folytatja a különféle áldozatok leírásátja, a főpap és a papok felavatásának rituáléjátt követő nyolcadik nap eseményeit, Nádáv és Ávihu történetét.ismerteti, valamint a szentély felszentelését tárja elénkfelsorolja az étkezés szempontjából tiszta és tisztátalan állatokat. Mivel ez a szombat החודש פרה שבת , így két Tórából olvasunk, a másodikból Mózes IVI. könyve 192. fejezetének 1-220. versét. A háftóra pedig Ezékiel könyve 3645. fejezete. fejezetének 16-38 verse16 versétől a 46. fejezet 18. verséig tart..
Rabbi Chijja és Rabbi Berechja mondták a modiini Rabbi Eleázár nevében: valahányszor úgy kezdődik egy bibliai vers, hogy „és történt”, mindig valamiféle szerencsétlenséget ír le a Szentírás. Rabbi Smuél bár Náchmán öt példát tár elénk. Az első: „És történt Ámráfel idejében ”. E mondatot a királyok háborúja követte, melyben Lót fogságba esett. A második: „És történt Ácház, Jótám fia idejében ”. Mi következett: „Arám elöl, a filiszteusok hátul, s falták Izraelt egész szájjal ”, azaz két ellenséges nép egyszerre támadta meg Izraelt. A harmadik: „És történt Jójákim, Jósia fia idejében ”. Milyen szerencsétlenséget vezet be ez a mondat? „Néztem a földet, és íme, puszta és üres ”. Utalás a Szentélyt elpusztító háborúra Babilóniával A negyedik: „És történt Áchásvéros idejében ”. Milyen pusztítást előz meg e mondat? „Hogy elpusztítsa, megölje és kiirtsa mind a zsidókat ”, legalábbis kitervelte és elkészítette Hámán a pogromot, amely végül mégsem következett be. Az ötödik: „És történt, midőn a bírák bíráskodtak”. Milyen kataklizma történt e mondat után? Éhínség pusztított az országban.
„És Izrael véneit ”. Rabbi Akiva mélyenszántó, nemes gondolatot fűz ehhez a három szóhoz: Izrael olyan, mint a madár. Amiképpen a madár képtelen a magasba emelkedni és szárnyalni, ha töröttek a szárnyai, ugyanúgy Izrael is képtelen bármit tenni, ha nincsenek közepette az öregei.
„Bort és részegítő italt ne igyál ”. Rabbi Judan mondta: Salamon király hét esztendőn keresztül építtette a Szentélyt Jeruzsálemben. Ez időn keresztül nem ivott egy korty bort sem, mert nem pusztán a papokra, de önmagára nézve is kötelezőnek tekintette a Tóra parancsát. Amikor azonban feleségül vette Bitját, a Fáraó leányát, kettős ünnepséget rendezett egyazon időben, melyen már fogyasztott bort. Az egyik ünnepség a templom felépülésének tiszteletére tartatott, a másik ünnepelte a Fáraó leányát. Ezt látva, így szólt a Szent, áldassék Ő: „Most kinek az örömében vegyek részt, kiknek adjak könyörületet? Azoknak, akik a Templomnak, az ima és az áldozatok színhelyének örvendenek, vagy azoknak akik az egykori elnyomó utódait ünneplik? És mi legyen azokkal, akik mind a kettőnek örvendenek?” Abban a percben határozta el, hogy leromboltatik majd a Szentély.
„Ezek azok az állatok, melyeket ehettek ”. Rabbi Tánchum ben Chániláj mondta: hasonlatos e dolog egy orvoshoz, akinek volt két betege. Az egyiknek minden reménye megvolt a gyógyulásra, míg a másik már halálos ágyán feküdt. Annak a betegnek, aki meggyógyulhatott, azt mondta: „ezt megeheted, de azt már nem”, míg annak, aki haldoklott, mindent megengedett, amit csak a beteg megkívánt. Azok számára, kiknek nincs hely az Eljövendő Világban, azt mondta I.ten: „Minden mozgó lény, amely csak él, tiétek legyen eledelül ”. Ám Izraelnek, akiknek része van az Eljövendő Világban, azt mondta: „Ezek azok az állatok, melyeket ehettek”.
Mi történt ezen a napon a zsidó világban?
1956. március 29-én kapcsolódott be Beér-Seva az izraeli vasútvonalba. 1503-ban, Ádár 24-én 8 éves száműzetés után a zsidók visszatérhettek Litvániába. 1944. Ádár 24-én vonultak be a német csapatok Magyarországra.
fröhlich róbert
Megjegyzések