Lekérés nincs !
A csöröge fánk zsíros illata leng
körül, a kidobott karácsonyfák életunt búskomorát überolja a szénszünet örömteljes
vége. Eljött hát a farsang ideje, ránk tört a bálszezon. Vízkereszttel
kezdődött január 6-án, és ha jól megy, eltart hamvazó szerdáig, azaz ebben az
évben február 13-ig. Bál bál hátán, középiskolai szalagavatók, batyusbálok,
rongyosbálok, utcabálok. Ha a kormányzó úr és a magas udvar is úgy akarja, akár
még Operabál is lesz. Bár lehet, hogy a kegyes és éppen deklasszálódó nép nem
venné túl jó néven, következésképpen agit.pol.prop-szempontból nem célravezető.
Múlt évben is elmaradt. Tehát akkor mégsem lesz. Aki operabálozni akar, és
szégyelli, hogy teli van lével, vagy szorong az adóhivatal végett, az keringőzzön
Bécsben másfél milkáért. Lelke rája. Minden szempontból jobban hat viszont, egy
kiadós, és úgy a Mindenhatónak, mint a népnek tetsző böjt. Végül is, csak erről
szól a farsang, legalább is a szintén népszerű karnevál szó etimológiája
szerint. „Pá, hús!” szabad fodításban, bár az igazi kemény böjt csak a hamvazó
szerda után jön, a következő negyvennapos turnus, a húsvét előtt. A böjt, a
modern orvostudományok szerint, egészséges dolog, ha egyébként az ember dagi. Ezzel
a negyvennapos böjttel viszont, Istenhez igyekszik közelebb férkőzni az ember,
nem a szépségideálhoz. Emlékeztetőül: Mózes is 40 napi böjt után kaphatta meg a
Táblákat, ahogy Jézus is 40 sivatagi böjtnap utánt kezdte meg
melamed-tevékenységét. A tanítás szerint a test-lélek-szellem hármasegysége tisztul
ekkor, nem véletlen, hogy alig van vallás, melyik ezt a holtbiztosnak tűnő lélek-pucerájt
ne alkalmazná valamilyen formában. Mondanom sem kell, ez itt mifelénk keresztény
polgártársaink ünnepe, közülük is elsősorban a katolikusoké. Azért a puritánabb
evangélikusok, reformátusok sem restek, igaz kevésbé a böjtök, annál inkább a
vigasságok területén. Nem csupán keresztény vagy zsidó találmány a farsang;
mint minden zsidó vagy keresztény ünnepnek meg van ennek is az ókori, sőt
őskori pogány eredője. Pogány szempontból nyilvánvaló a formula: már az ősember
is utálta a telet, mert hideg, sötét és nyirkos volt a barlang, friss
gyümölcsök, zöldségek sem voltak, ezzel szemben kalóriadúsabb élelem után volt
kénytelen a kardfogú tigris is nézni, és ennek a kritériumnak őseink sajnálatos
módon remekül megfeleltek. Nyilván pórul járt jópár tigrincs is, a lényeg
viszont kettejük közös tavaszvárása lehetett, a tél közös temetése és a kikelet
eljövetelének sürgetése.
Kárpát-medenceszerte számtalan
farsangi szokás él, hűen leképezve a legalább 20 jelenlévő nép hagyományait. Én
elsősorban a már múló történelemnek számító NDK-ban ismerhettem meg a valódi
elszabadult farsangi mulatságot, annak minden konzekvenciáival. Az egyébként
fegyelmezett és testvéri észak-keletnémet nép fékeit vesztette ilyenkor, s
ennek meg is lett a böjtje. A farsang után szinte már menetrendszerűen rúgták
ki a túl szabadosan élcelődő „farsangi bolondokat” az akadémiáról. Későbbi
magyar viszonylatban, a házibuli-szerű batyusbálokon volt szerencsém álcát
ölteni, pontosabban egyszer korhely neandervölgyinek, máskor az üdvhadsereg tisztjének
öltözni. Egy „unzerejne-benfentes” bulin kénytelen voltam az egyszerűen
megoldható csodarabbit alakítani, mert az általam vásárolt műanyag Ronald
Reagan-maszkkal vagy hárman megelőztek. A batyus jelző azt kívánta jelképezni,
hogy aki jön lesz, aki hoz, esz. Azaz, az van, amit a farsangolók hoznak, ne
számítsanak különösebb kínálásra és traktára. A böjt ilyenkor felfüggesztve…
Fő, kérem, a hagyományápolás… pikuáh nefes! Hisz az igazságos Mátyás királyunk
is nagy súlyt fektetett, a máshol is bevált hagyományok, főleg az olasz kultúra
terjesztésére. Sok választása persze nemigen volt neje Beatrix, a nápolyi
királylány mellett. Ők ketten hozták be végül is az álarcos mulatságokat.
Biztos nagyot néztek a magyar főurak, minek is öltözzenek? Ezen maskarabálok késői
lenyomata ma inkább már csak az óvodákban és az iskolák alsóbb osztályaiban szokványos.
Jól emlékszem az ébresztőórának öltözött kislányra, aki utcahosszal verte az
egész mezőnyt a jelmezversenyen. Pedig volt egy nagy derültséget keltő banánjelmez
is, ami majdnemhogy provokációnak számított, az igen csak banángyér hatvanas
években. Méhecskék, tündérkék medvék, cicák, kalózok voltak a sztandart kosztümök.
Én annakidején, a társadalompolitika felé mentem el, mert Robin Hoodnak
öltöztem, a rákövetekező évben meg Tell Vilmosnak. Az idő tájt mentek ezek a
sorozatok a tévében és mi hétvégeken a sóssüteményekkel és a hokedlikkel átvonultunk
Miki bácsiékhoz, a nagybátyámékhoz, nekik volt a lakótelepen a legközelebbi
fekete-fehér tévéjük. A lakótelep minden második csemetéje íjászkodott a
sorozat hatására, nem kevés balesetet okozva. A magyar TV következő évében már,
az osztályharc magasab tudati és szervezettségi fokán álló Tell Vilmos védte
meg az elnyomott svájci népet, Gesslertől, a magyarokat is sanyargató Habsburg
házból. Mi sem természetesebb, Tellnek öltöztem ugyanazzal a gúnyában bár, de ezennel
nem íjjal, hanem számszeríllyal. Összesen tízenkét Tell volt az azévi
felhozatal, egy-két elkésett Robin Hooddal. Már megint nem én nyertem
természetesen.
Farsangi busót is kell egyszer
egy életben járni egy urbánus egyednek, és én ennek a honfiúi kötelességemnek
eleget is tettem a hetvenes évek Mohácsán. Sokác busómaszkos legényekcsapatok
járták a várost, az arra érdemes hölgyeket riogatva. Én, egy látogató német
barátommal tekintettem meg, némi törkölypálinkás bágyadsággal a nagy riogatást,
szem előtt tartva a tényt, hogy ez a spektákulum már a világ kulturális
örökségének része. Ma persze már bérbusók ijesztgetik az odasereglett
turistákat a molyrágta busójelmezekben, a hangjakopott kereplőkkel. Nem
kifejezetten Brazilia tehát Magyarország a karnevál tekintetében, de hát ki
akar itt télvíz idején úgy nekivetkőzni, mint azok a kizsákmányolt, trópikus
mesztic hölgyek. Itália, az megint más. Ott tudják, mitől döglik télen is a
légy. A lagúna áztatta Velence belvárosa csúcsra járatja a bazári misztikumot.
A sikátorok mélyéről szemléli együtt rémülten a valós hagyomány és az ízlés az
olcsó giccsparádét. Szirupos jelmezek hömpölyögnek, a történelmi háttér előtt, ripacs
képeslapokká összeragadva. A hasonlóképp szirupos turisták meg, sorba állnak
ugyan azt a maszkot lefényképezni, aznapi ezredikként. Karnevál… „hagyjad a
húst!”– végül is böjt van, kérem szépen. Móka és kacagás legyen, bizonnyal, de
kívánalom a magábafordulás és a megtisztisztulás is, a felkészülés az évi nagy
tavaszi selejtezőre, a természet megújulására, mikor majd „minden madár
pá-há-árt választ, virágom, vi-hi-rágom..”. Már csak ezért is ildomos a báli
szezonban így vagy úgy megismerkedni egy elfogadható „ő az igazi”-val, még ha
nem is egy egész életre, de lehetőleg a következő bálig. Használjuk hát ki ezt
a ragyogó alkalmat az önfeledt ismerkedésre és kapcsolatépítésre, de semmi szín
alatt ne felkészületlenül! Ismerjük meg előtte a báli protokollt: Az illendő
pontos érkezés után, a hölgyről lesegítjük a kabátot, neadjisten a nercbundát,
nehogy rámelegedjen. Nem marokra fogjuk a nercet, hanem a hüvelyk, a mutató és
a gyűrűsujj segítségével tartjuk, eközben kisujjunkat kicsit eltartjuk. A hölgy
táskája a lehető legrövidebb ideig van kezünkben, akkor is testünktől elfele,
már csak a hüvelyk és mutatóujj segítségével. Mi ezek utána vetkőzhetünk. Arcunkon
felhőtlen mosollyal, rugózó léptekkel lépünk be. Ne affektáljuk, hajlongjunk. Attitűdünk
könnyed és fesztelen. Tűnjünk ki, de óvakodjunk az olcsó feltűnéstől. Derűs arccal
állunk a helyzet magaslatán. Az okos és óvatos bálozó feltűnés nélkül, még
teljesen józan állapotban felderíti a terepet, van-e erkély, eldugott sarkok
nagy virágcserepekkel vagy vázákkal. Ennek, a későbbiekben fontos szerepe
lehet. A nőket felkérik, mi sem tehetünk kivételt. Ne csináljunk úgy, mintha
nem akarnának táncolni. Sőt! A férfinak illik az összes az asztalnál ülő
hölgyet felkérni. Nota bene!! Tánc közben nincs lekérés! Ellenkező esetben ne
csodálkozzunk a beinduló pofongépen. Fogadjuk a felénk irányuló kedves bókokat,
és viszonozzuk őket. Mindenek előtt, ne zabáljuk le a nyakkendőnket, ezzel
szemben felszabadultan táncoljuk át az éjszakát! Éjfél előtt ugyanis nem illik
távozni a bálból.
Ha minden kötél szakad… ne
felejtsük az akció kezdetén felderített kínai vázát!
Surányi András
Megjegyzések