Purim 5775 - 2015
A Purim (a. m. "sorsvetés") a zsidó nép egyik legszínesebb,
legvidámabb ünnepe. Lényegében hálaadás-ünnep Istennek, amiért meghiúsította
Izrael egy különösen gonosz és nagyhatalmú ellenségének, hogy az akkor
babilóniai száműzetésében élő zsidó népet mind egy szálig kiirtsa.
Ahogy azt a bibliai Eszter könyvében olvassuk, mintegy 2600 évvel ezelőtt
Hámán, az akkor perzsa birodalom nagyvezére azt a vádat terjesztette a király,
Ahasvérus elõtt, hogy a zsidók elkülönülnek a többi néptõl és a király
személyét nem tisztelik, előtte térdet nem hajtanak. Ezért sorsot vetett arra a
napra, amelyen a király megszerzett engedélyével a hatalmas ország 127
tartományában élő minden zsidót — férfit és asszonyt, öreget és gyereket —
kiirtsanak.
Hámán terve azonban a király előtt kedves Eszter és nagybátyja, Mordecháj
által kudarcot vallott és a Mordecháj és családja számára felállított bitófákra
magát Hámánt és tíz fiát húzták fel. A zsidók pedig a nagyhatalmú király
engedélyével birodalomszerte megölhették azokat, akik ugyanezen a napon az ő
hóhéraik lettek volna.
A jeles nap az akkori Közel-Keleten elterjedt naptár szerinti Ádár hónap
14-ére, illetve a fallal körülvett városokban (amilyen Jeruzsálem volt)
másnapra esett.
A zsidóság a mai napig ezt az úgynevezett luniszoláris, vagyis a Hold és a
Nap fázisait egyaránt figyelembe vevő naptárat használja, amely a Gergely
naptárral csak hozzávetőlegesen esik egybe.
Az idén Izrael népe és országa március 5, szerda este napnyugtától 6,
csütörtök estéig ünnepli Purimot, míg Jeruzsálemben egy nappal későbben,
pénteken, Szombat bejöveteléig. Ezt a perzsa birodalom fővárosáról "Susán
Púrimnak" nevezik.
Az előző nap (most: szerda) azonban bőjtnap, Eszter bőjtje, miután Eszter
és az egész babilóniai-perzsiai zsidóság a kritikus nap előtt — ismervén a rá
váró veszélyt, de nem tudván a másnap bekövetkező csodás fordulatról —
bőjttel járult Isten elé a balítélet elhárításáért.
A vidám ünnepség a mediterrán farsangokra, tavaszköszöntő ünnepekre
emlékeztet. Az újjászületett Izraelben már a brit mandátum alatt ismert volt az
"ádlojádá" nevű vidám tavaszi felvonulás. Ezen a napon a Talmudot
szerkesztő bölcsek rendelése szerint a zsidó embernek addig illik inni
alkoholos italt, ameddig nem tudja megkülönböztetni az "Átkozott
Hámán" és az "Áldott Mordecháj" igehelyeket…
(Ád d'lo jád'á arameusul annyit tesz, hogy "ameddig nem
tudja".)
Ez az ünnep nem munkaszüneti nap, mint az Újév (Ros
hasana), az Engesztelésnap (Jom Kippur), vagy akár a Húsvét (Pészach), a
Sátoros ünnep (Szukkot) vagy a Hetek Ünnepe (Sávuot).
Purimkor megjelennek az újságok, a tömegközlekedés hétköznapi menetrend
szerint működik. A gyerekek már napokkal korábban színpompás maskarákban
pompáznak; ugyanígy az utcák, terek is.
Régi szokás a "komatál" küldése is, aminek héber neve
"mislóách mánot" (ezt a Gálutban az askenázi zsidók
"sláchmónesz" néven ismerték, így Magyarországon is). Ez többnyire
édességeket, süteményeket tartalmaz, aminek elmaradhatatlan kelléke a
"Hámán füle"-ként (héberül "Oznéj Hámán") ismert
háromszögletű sütemény. (Ezt Kelet-Európa jiddis zsargonja
"Humentás"-ként tisztelte, ami "Hámán-táskát" jelent.)
A templomjárók a szombati istentiszteletbe külön igehelyeket iktatnak a
zsidóság 2600 évvel ezelőtti csodás megmenekülése emlékére; az étkezési imákba
ugyancsak.
Forrás: http://izraeli-hirlevel.blogspot.co.il/
Megjegyzések