Alternatív Cion
Szokásomhoz
hűen körbeszimatoltam, jelent-e meg valami mérvadó február 14-el kapcsolatban,
mert nem szeretek sem mást ismételni, sem copy past-gyanúba keveredni egy
országban, ahol már bukott meg államelnök pimasz szellemi lopásáért. Nem, nem a
Valentin-napra célzok, attól a hideg verejték ver ki, bár hajlok belátni
mennyire lényegbevágó esemény ez a kereskedelem és az operett-ipar számára.
Budapest felszabadulásának évfordulója meg 13-án volt. Szerencsém volt, Herzl
Tivadar „Judenstaat”-ja kiadásának csak jövőre lesz a kerek évfordulója, a 120,
a 119. senkit sem érdekelt. Amit pedig Herzl akkor megfogalmazott papíron, az a
világtörténelemben egyedülálló módon lett hihetetlenül következetesen és
hallatlan szívóssággal megvalósítva. Ennek legfőbb bizonyítékaként áll helyt
Izrael Állam ma, hatvan izrael-ellenes iszlám állam közepette. Az évfordulóra
szinte válaszként öltek meg fegyveres iszlám szélsőségesek újra több embert,
most éppen Dániában, köztük egy zsinagóga őrét. Hogy hallott-e Izrael
miniszterelnöke a „Judenstaat” kiadásának évfordulójáról, sosem fogjuk
megtudni, de ő is „hazatérésre” szólította fel a világ egyre inkább veszélyeztetett
zsidóságát.
A diszpóra terézvárosi egyedeként, – aki
azért egy évtizedet leélt az Árecban – vizionálom a régmúltat. Hiába túrták
cionista pionírok – a végnapjait élő Oszmán Birodalom megtűrt gyaurjaiként – már
az Árec történelmi talaját, egy autonóm izraeli, vagy csak óvatosan
zsidó-autonóm területről egyelőre szó sem lehetett. A cionista döntéshozók még nem
látták a cél ilyen vakmerő megfogalmazásának és a megvalósítás lehetőségének
közelségét. Márpedig, mi lett volna természetesebb, mint Izraelt – ha már –
akkor a maga történelmi helyén újraalapítani. A bázeli kongresszus neves
gyülekezete testületileg bár magáévá tette a Herzl-i messianizmust, azonban a
zsidó-haza helykeresésével kapcsolatban több lehetőséget is nyitva tartottak.
Sok földrajzilag érdekes hely került szóba, a Föld összes kontinensén, az
Antarktisz kivételével, holott az volt az egyetlen, ahol nem volt szóra érdemes
antiszemitizmus. Uganda, Líbia és sokkal távolabb Angola merült fel, de a
helyiek nem voltak túl lelkesek, mint ahogy a gyarmattartó hatalom és a leendő
„hálucim” sem. Az argentin Patagonia rendkívül
különleges felvetés volt, a gyakorlat viszont azt mutatja ma, hogy a
zsidók Buenos Airest helyezik előnybe a marhadús pampákkal szemben, akár autonómia
nélkül is. Igen gyér népsűrűsége miatt, az akkori Kanada egy higgadt, ésszerű és
kevesebb ellenállásba ütköző ötletnek tűnt, főleg, hogy a szakállas zsidó vicc
már felkarolta az ideát. Eszerint az Úr megkérdezte a köztudottan
„nehéznyelvű”, azaz dadogó Mózest, hogy hova szeretné kiválasztott népét
vezetni, és ő nem volt hülye, Kanadába akart menni. Monda is, hogy Ka..Ka….
Ka.. Erre az úr készségesen rávágta, hogy „Jól van, Mózes fiam, akkor Kánaán!”
Ausztrália nem lett volna valami etikus megoldás, lévén a bennszülötteknek már
így is teli a hócipője az európai hódítókkal. Mezopotámia, mint zsidó látomás,
összehasonlítva a mai vérvalósággal, egy teljességgel szürrealista kép. Mondjuk
ki nyugodtan, azt megúsztuk! Madagaszkárt harminc évvel később vetette fel az
új Amalek, mindenestül figyelmen kívül hagyva, hogy nem náci-Németország, hanem
Franciaország gyarmatáról volt szó.
Herzl és a Cionista Kongresszus legtöbb
résztvevője sem élhette már meg, a tőlük teljesen függetlenül született másik
Judenstaat-projektet. Ott, ahol a megdönthetetlennek hitt cár uralkodott, ott
fordult meg a világ, és ilyen sosem történt eddig zsidó részvétel nélkül. Sztálin
balról előzött és egy fantasztikus ötlete támadt. Lenin már a mauzóleumában feküdt
és nem akadékoskodhatott, Trotzki Mexikóban várta sorsát és a moszkovita
„jégcsákányost”. Sztálin viszont a stétele világát, több millió zsidó lakosával
együtt akarta mindenképp a Szovjetunió nyugati határvidékről eltávolítani. Az
akkor még létező jidis-sajtó nem győzte a távol-keleti Biro és Bidzsán folyók
közti területet feldicsérni, hogy milyen alkalmas lehetne ez az Édenkert egy virágzó
Jidenland megteremtéséhez. Volt azonban, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy
ez a kínai határ az Amur mentén, és egy igencsak vitatott stratégiai terület. Aki
itt él, nem más, mint élő sövény és Sztálin golyófogója, távol a világtól. Éghajlata
is inkább zord, mint mediterrán, teli mocsarakkal, maláriával és nem utolsó
sorban az igencsak éhes és vendégváró amuri tigrisekkel. Az egész Exódusz, mint
össznépi vállalkozás, tízezer kilométerre a stétele világától, több mint
bizonytalannak tűnt. Románia nagyságú a terület, mezőgazdaságilag a fele hasznosítható,
de csupán a mocsarak lecsapolásával. Délen az Amur és Kína, Északon a tajga őserdei
és kénes tavak. Nyugaton viszont bőségben vas, arany, gránit, grafit, márvány;
forró, esős nyár, szibériai tél. Búza, hal, méhecskék, tigris egy állatkert alapításhoz.
A propagandagépezet bibliai képeket festett egy zsidóköztársaságról, ahol az
„átalakult” új zsidó néz a szép szocialista jövőbe, ahol a kiskereskedők, a
kisiparosok, a feketézők, szóval állesz cuzámmen a „galiciánerek” eltűnnek,
hiszen nincs is itt mit keresniük. Itt, illetve hát ott, az új zsidó építi a
közös célt a „dolgozó zsidók szocialista köztársaságát”. Az országot járó
agitátorok látványos, hagymázas ígéreteit lelkesen fogadta be a zsidóság, bár a
kétség is folyamatosan megnyilvánult. Voltak már persze előtte is zsidó termelő
szövetkezet-kezdeményezések Ukrajnában és Belorussziában, ám a forradalom utáni
zavaros idők és a polgárháború sorra meghiúsította a zsidók letelepülését. Ezen
mezőgazdasági települések főleg ideológia ellátására egy „Komset” nevű
intézmény volt hivatott, mely egyben a „zsidó kérdés” kezelőjeként épült be a
szovjet nemzetiségi politikába. 1924-ben a Krimben történt egy zsidó telepítési
kísérlet. Ez később párhuzamosan futott, a Sztálin által preferált tervvel, ami
1928-ban végleg eldőlt a távoli Birobidzsán javára. A zsidó önkormányzat jövőbeli
hivatalos nyelveként a jidist határozták meg. Ez vonatkozott az összes
intézményre, iskolákra, felsőbb oktatásra és a bíróságra is. A népességi számok
tekintetében, a zsidó többséghez legalább 32 ezer zsidóra volt Birobidzsánnak
szüksége. Ez a szám örök cél maradt, pedig még külföldi zsidók, német és
lengyel menekültek is érkeztek. Argentínából, Litvániából és Lettországból is
jöttek csoportok. A Joint az amerikai és brit-palesztinai munkanélküli zsidók
áttelepítését is tervezte. A hivatalos megalapítás 1934-ben – 14 évvel Izrael
kikiáltása előtt – következett be „a Vörös Cion, a zsidó nemzeti állam
területén, a Szovjetunió ellenőrzése alatt” – ahogy Kalinyin, a Szovjetunió
államelnöke kijelentette. Államról persze szó sem volt, talán inkább egy autonóm
területről. Két év kellett csupán, hogy az 1936-os sztálini tisztogatásban falhoz
állítsák a teljes birobidzsáni zsidó értelmiséget, időlegesen a zsidó oktatást
is leállították. A háború után viszont helyreállni látszott az élet, sokan
érkeztek, sohasem volt ekkora a zsidó lakosság. A nagy és tragikus törés 1949. Ros
Hásánáján következett be egy, a közösség ellen elkövetett kegyetlen merénylet
által. Ekkor a központi zsinagóga is leégett, melynek folyományában teljesen
megszűnt a vallási élet.
Az Izraelnél nem egészen kétszerte nagyobb
mai Birobidzsán hivatalosan „Oblászty”, tehát zsidó autonóm terület, saját
címerrel, zászlóval. Zsidók viszont alig élnek már arrafelé. Egy százalék alatt
van a zsidó lakosság aránya. Mindenki elszivárgott 1989 után, többnyire az
Árecba. Ennek ellenére figyelemreméltó ez a mai napig fennálló furcsa
képződmény a kínai határon, jidis-nyelvű közigazgatással, napilappal, a jidis
iskolával és színházzal. Az a pár zsidó, aki még ott él attól tart, megvalósul
a pletyka és Birobidzsánt a habarovszki kerülethez csatolják. Akkor
végérvényesen vége ennek „pünkösdi zsidó királyságnak”, egy régen akár joggal
szépreményűnek nevezett alternatív Cionnak.
Surányi András
Megjegyzések