Húsvéti őrnyúl
Heveny
gutaütés kerülgeti az embert az ünnepek tájékán, és első sorban előtte, az
ünnepeket megelőzőleg. A guta természetesen nem az ünnep okozta rosszaság, – erről
nincs szó, – de az addig feltorlódott időzavar, és a sokaság felfokozott
hangulata, meg indulatai már bizony nem túl ünnepélyesek. A legújabb
törvényeknek megfelelni kívánó, egyébként meg erre kötelezett boltok hétvégi és
ünnepi bezárás-tilalma, feszes célirányos aktivitásra készteti a magyar
háziasszonyt; akkor is, vagy attól még inkább, ha véletlenül zsidó. Fizikai és
szellemi értelemben is értendő ez, megítélésem szerint. Kellő óvatosság és a
legmagasabb fokú tapintat kívántatik ilyenkor, bár a dolog természeténél fogva
ez a legritkábban valósul meg százszázalékosan. Húsvét és peszah, vagy Peszah
és Húsvét kellős közepén nem csupán egyetlen elvárásnak kell megfelelnie a
hagyományokat is illő mértékkel, és politikailag korrekt súlyozással gyakorolni
kívánónak. Nyúl, macesz, tojás, kölnivíz, sonka, gefilltefis, torma, gyertya, bor,
pálinka, hal, bárány, csirkenyak… szódabikarbóna. És ez csak egy szegényes
kivonata a városi multi-kulti, pan- és monoteista, ortodox vagy reformista,
kivételes esetekben tűzimádó polgár ünnepelőtti bevásárló-listájáról.
Távoli gyermekkorom, szocialista
lakótelepi, és a dolgozó nép igényeihez igazított, azaz minden spekulatív
misztikumot nélkülöző ünnepe, a kalandos nyúlbeszerzéssel kezdődött. Ezt a
húsvéttal kapcsolatos minden többi tevékenység hangulati felvezetőjének
értelmeztük, kvázi a tavasz Mikulása változott hasonló karizmatikus tulajdonságok
mellett a húsvéti nyúlra. A nyúlba legalább annyira kellett hinni, mint a
télapóba. A szinte istenfélő cselekményre, a nyúlbeszerzés emelkedett rituáléjára
a piacon került sor, ahol rengeteg reményteljes nyúlfi és tájékozatlan naposcsibe
várta, hogy a világot jelentő deszkákra léphessen, és mint az egyik
„cukiság-faktor” az eljövendő ünnep arculatát meghatározhassa. Ezek a nyuszik
igen kicsik voltak, sokan voltak egy ládában és sok láda volt a piacon. A tét –
szemben a nyúllal – nagy volt, hiszen az ünnep emblémájáról, illusztrációjáról,
üdvöskéjéről és mókamesteréről volt szó, aki folyamatos el- és feltűnéseivel
maximálisan feledtette a Húsvét és a Peszáh, alapjában véve egyházi illetve
vallásos töltését. A nyúl töltésére – az ünnepek után – az én ismereteim
szerint és a mi családunkban nem került sor. A nálunk felcseperedett nyúl,
állítólag visszakerült az evolúció, erre alkalmas színtereire, és a mi
nyusziaink jó eséllyel indultak a természetes kiválasztódás harcában. Már ivarérett
felnőttként is sikerült a nyulakkal egy igen jó kapcsolatot fenntartanom,
tekintet nélkül avatott húsvéti vagy szürke mezei létükre. Mostanában egy –
annak idején nem fontosnak tűnő – a visszatekintésben viszont lényegi nyuszisztikai
megállapításra kellett jutnom: az akkori nyuszik kifejezetten szerették a
maceszt! Nincs ezen mit csodálkozni, bár én csak azon nyuszik nevében
jelenthetem ezt ki így kategorikusan, akik a mi családunkban fordultak meg, és
akarva-akaratlanul a húsvéti szerepvállalás mellett, a peszah titokzatos
misztériumában is részt vehettek. Hozzám hasonlóan nem voltak vele teljesen
tisztában, milyen jámboran cselekszenek, amikor a répa, petrezselyem és alma
mellé némi maceszt is jóízűen elfogyasztottak. A lakótelep „Közért”-jében, a
viccből ismert gyerekhez voltam hasonlítható, aki az eladó bácsinak azt mondja
kétségbeesve, sajnos nem emlékszik, hogy az anyja mit mondott neki: „Csaba,
hozzál egy szál gyulait, vagy Gyula, hozzál egy szál csabait! Semmi baj –
mondja erre az eladó – Hogy hívnak fiacskám? Gyurikának! – jön rá a kicsit
sírós válasz. Engem akkor egy csomag maceszért küldtek a Közértbe, pontosan
kiszámolt 5 Forint hatvan fillérrel, de csak egy kiterjedt beszélgetés után
jutottam a tetemes zacskó „pászkához”. Máig nem hajlok ezt a nevet elfogadni és
használni a maceszra, mert egyszerűen nem igaz, sokkal inkább álszent. Lehet
bár, csak „tapintatos” vagy okoskodó akar lenni. A pászka nem a macesz neve,
hanem az ünnepé, amikor történetesen és jelképesen ő kerül az asztalra. Az a
legendás öt Forint hatvanfilléres, 20 darabos, A4-es macesz amúgy véglegesen a
múlté, a sok, gyermekkoromat megszínesítő fekete-fehér nyuszival együtt.
A húsvéti nyúltojások kertben való
kereséséhez hasonlóan vetettem magam az újkori maceszok felkutatásába. Az
Oktogon-i Rotschild már vagy 6 éve bezárt, pedig ott, mindig volt, egyenesen a
Kánaánból, káser löPeszáh. A Dob utcai boltjuk is zárva… püff neki! Lejjebb a
Gozsdu-udvar sarkáról eltűnt a kóser bolt.. Akkor futás keletebbre a Dob
utcában az ortodox kehile boltjába. Zárva. Már délben bezártak, mondja egy
bennfentes, sábesz is van, meg jom rison hág peszáh is. Én viszont, azt a
siki-miki fúziós-„pászkát” a szuperből – kilóra számítva a norvég lazac árán –
nem vagyok hajlandó megvenni. Nem azért mert nem kóser, és mert bumburnyák
módon pászkának nevezik, még csak nem is a pimasz ára miatt. Csak nem szeretem,
ha tajt mesügének néznek. Egyébként meg egy hagyományos minőségi termék imázsát
és vélt nevét kisajátítva, ne akarjon nekem Amalek eladni trendi öko-bió ál-szupermaceszt.
Na, de én már az elején megmondtam, hogy
most üt meg a lapos guta!
Csak úgy mellesleg, Guta egy bitófára való,
csirkefogó útonálló volt az ezerháromszázas években. A bokrok közt lapítva leste
az út, kirablásra érdemes népét, hogy parittyájával leteríthesse és
kizsebelhesse őket. Ennek, a jogi következmények révén igen csúnya véget ért
Gutának az ütése vált a megfenyegetendő nép fantáziájában az agyvérzés és más
egészségtelen, végzetes ügyek szinonimájává. Egészen biztos szívesen lemondott
volna a híres betyár e nyelvi emlékműről, cserébe akasztásának természetes
halála utánra történő elhalasztásáért.
Nos, ugyanilyen gonosz és tapintatlan
emberek igyekeztek a történelemben, de akár ma is, az ünnepek közeledtével –
kihasználva az készülődők lelkiekben fogékonyabb állapotát – bajt keverni, s ennek
a levét legtöbbször az épp mindenkori és minden-honi zsidók itták meg. Sem a
nyúl, sem a macesz nem védte meg a zsidókat húsvét környékén. A keresztény
császárságok, királyságok és hercegségek tavaszvárásának egyik kedvelt motívuma
a zsidónegyed vagy a gettó feldúlása volt. Ok több is volt kéznél, melyekből
általában a legnyomósabb, hogy a király és az arisztokrácia – lehetőleg éppen a pogromhúsvét előtt – eladósodott a zsidóknál, és a tudatos pénzrontás miatt
zúgolódók is egyre kellemetlenebbek lettek. Hivatkozva a Róma elleni zsidó
ellenállás főbb pártjai képviselőinek kivégzésére, mely a zsidó próféta Jesu
ben Joszef erőszakos halálához is vezetett, és hogy ezt a zsidót állításuk
szerint maguk a zsidók és nem is a rómaiak ölték meg, minden pogrom jogosnak
számított, a felelőségre vonás terhe nélkül. Jesu istenné nyilvánítása a
zsidókat már, mint hivatalos istengyilkos iktatta. A csőcselék efeletti „szent
dühének” maximalizására még egy halott csecsemőt illett becsempészni a gettóba.
„Megtalálásakor” már állt a szokásos vérvád, a macesz keresztényvérrel való
elkészítésével kapcsolatosan. Az 1500-as
évek prágai gettójának Löw rabbija az általa készített Gólemben látta a
titkosfegyvert, a gettó békéjének a zsidók életének megvédésére.
Minden tiszteletem a rabbié, de én a mai
fejemmel egy óriásnyulat gyúrtam volna abból a jó Moldva melletti agyagból és
nem az életre keltő formulát tettem volna a szájába, hanem természetesen egy
maceszt. Kizárt esetnek tartom, hogy a csőcselék ne rémült volna halálra.
Surányi András írása
Megjegyzések