Hanuka Jeruzsálemben
Jeruzsálem vallásos
családjaiban ugyanis általában sok a gyerek. Náluk a nők akkor szülnek, amikor
van áldás. Úgy gondolják, hogy a gyermek fogantatása ist-ni akarat jele, emiatt
pedig azt nekünk embereknek nem áll módunkban mesterségesen befolyásolni. Ha bele
gondolunk abba, hogyan fejlődik ki egy új élet az anyja hasában – mindez igaznak
is tűnhet. Csodával határos módon megy végbe ugyanis az átalakulás, ahogy az
ebihalszerű embrióból először egy mini, alig pár centis apró hasonmás alakul
ki, majd ez a parányi teremtés a terhesség hónapjai alatt megsokszorozza a
méretét, kifinomítja a szerveit és válik azzá, amik mi is vagyunk.
A fánkünnepet, a zsidó Hanukát a csodák ünnepének tartják.
A legendák szerint, amikor a görög elnyomókat az i.e. 2. században a zsidó
makabeusoknak sikerült kiűzniük, a vallásgyakorlat fő helyszínének számító
zsidó Templom katasztrofális állapotokban volt: nemcsak a bálványoktól kellett
megtisztítani, de a szertartásokhoz szükséges olajból is csak egy napra való
volt. Az új olaj előállításához azonban több időre volt szükség. Meggyújtották
azonban hosszú idő elteltével a Templom óriás gyertyatartóját, a Menórát,
azonban annak lángjai csodával határos módon nem egy, hanem nyolc napig égtek –
pontosan addig, ameddig az új olaj elkészült. Ennek emlékére pedig a zsidók
hanuka ünnepén mindennap meggyújtják a gyertyákat nyolc napon keresztül. A
nyolcasnak, mint számnak a zsidó misztikában, a kabbalában különleges értelme
van: a csodát szimbolizálja. Ha belegondolunk, hogy a teremtésnek hét napja
volt – akkor láthatjuk a hét a fizikai világhoz kötődik, míg a következő szám,
a nyolcas már meghaladja azt. A zsidók a nyolcadik napon metélik körül a
gyerekeket, hiszen ez utal arra a különleges csodára, amivel a Szövetség
részesei lehetnek.
Hanukakor, naplementekor a gyertyatartókat az ablak elé
szokás helyezni, aminek az a lényege, hogy a csodát mások számára is
kihirdessék. Azt szeretnék, hogy mindenki, az egész világ lássa azt, hogy ebben
a világban az történik, amit a Jó Teremtő szeretne, még akkor is, hogyha a
fizikai világ keretei azt nem engedik meg. Még ha a rendelkezésre álló
lehetőségek látszólag elenyészőnek tűnnek, még akkor is kell, hogy legyen helye
a reményeinknek.
Sokszor érezhetjük azt, hogy elveszett minden esélyünk
arra, hogy jobbra forduljanak a dolgok – ilyenkor is azonban érdemes megtennünk
a saját részünket, megtenni azt amit lehet a makabeusok is megtettek. Azaz meg
kell, hogy gyújtsuk azt az egy rekesznyi olajat, hiszen ha ezt megtesszük,
akkor van reményünk arra, hogy valami jó is kisül a helyzetből – és az olaj
tovább ég.
Izraelben a nemvallásos emberek, az ún. hiloniak
meggondolatlannak tartják a vallásosokat, amiért azok csekélyke jövedelmük
ellenére is vállalnak gyerekeket. Nem értik, hogy miből szándékoznak még több
porontyot fölnevelni, miközben ünnepek előtt már a meglévő szájak megetetése is
csak fejtörést okoz. A vallásosak azonban a hiloniakon csodálkoznak el, hiszen
nem értik, miért nem bíznak a Jó Teremtőben, aki bármikor képes egy kicsivel
többet juttatni. Meg vannak győződve arról, hogy a gyerekek is áldást
hozhatnak, és emiatt nem kell félni a jövőtől.
A Hanuka gyertyák a reményt juttatják tehát az eszükbe,
hiszen ahogy az egy napra való olaj is tovább égett, úgy a csodák is
elérhetőekké válnak, ha a Jó Teremtő is úgy akarja. Mindeközben pedig az is
lényegtelenné válik, hogy pénztárcánk a tejszínhabos fánkot, vagy a kétsékeles
porcukrosat engedi meg jelenleg számunkra.
Sarah, Jeruzsálem, 2014 – Kiszlev 25
Megjegyzések