AZ ELSŐ LÉPÉSEK II. – Az első napok feladatai
Az Új OLÉ
számára az első napok jelentik a legnagyobb kihívást. Vannak sorrendiségében
prioritást élvező feladatok, és vannak olyanok, melyek nem fontosságuk, hanem a
célszerűségük sorol az elsők közé.
Gyakorta merül fel az izraeli bürokráciával kapcsolatosan,
hogy a ügyintézés, és a jogalkalmazás mintha kissé személyre szabott lenne.
Előfordul, hogy ugyanannak az ügynek az intézése eltérő időpontokban, illetve
más és más régióban eltérő módon történik. Miután Izraelben rendeleti úton
születnek a végrehajtás szabályai, nehéz követni a változásokat. Amit itt
leírunk azok általános szabályok, a mindennapok tapasztalatai alapján lettek
összeállítva, ahol célszerű a friss információkat is megnézni, ott megjelöljük
a forrást is.
(mindezek mellett azért meg kell jegyeznünk, hogy a
legmerevebb hivatali ügyintézés esetében is ritka a rosszindulatú hozzáállás,
még ilyen esetben is lehet számítani egy-egy jó tanácsra, ami a megoldást
szolgálja.)
Az
elöző fejezetben felsoroltuk, hogy melyek azok a lépések, amelyek (elvileg) a
repülőtéren történnek. Hangsúlyozandó, hogy előfordulhat, hogy az adott
időpontban valami gátló tényező (pl. az informatikai rendszer hibája, ünnepi
hivatali ügymenet, stb) megakadályozza a személyi azonosító igazolvány
kiadását, a társadalom-biztosítás rendszerébe történő regisztrációt, vagy
aktuálisan nincs ajándék telefonkártya. Ez esetekben az első napok kiemelt
feladatai kibővülnek a telefon, a személyazonosító igazolvány beszerzésével, és
az egészségbiztosítási rendszerbe történő regisztrációval.
a/ telefon beszerzése.
Izraelben
szinte minden hivatalos, banki stb. ügyintézés során azonosításként Személyi
Igazolvány számát ( miszpar /teudat/ zehut ) és a telefonszámot kérik. Ennek
megfelelően, célszerű mindenek előtt egy mobilkészüléket, és egy kártyát
beszerezni.
Tapasztalatok
szerint az Europai (ezen belül magyarországi) kártya-független készülékeket
többnyire Izraelben is lehet használni. Első alkalommal célszerű “feltöltős”
kártyát beszerezni hozzá. Az izraeli gyakorlat szerint az így beszerzett kártya
“hívószámát” tovább lehet vinni más szolgáltatóhoz, és át is lehet tenni
előfizetéses rendszerbe.
b/ személyazonosító igazolvány, ID (Teudat Zehut)
Amennyiben
valami oknál fogva nem kaptuk meg a repülőtéren a személyazonosító igazolványt
(ID) (Teudat Zehut) akkor mindenek előtt a Belügyminisztérium (Miszrad Hapnim) helyi kirendeltségét kell
felkeresnünk. Az országos személyi nyilvántartási rendszerbe már a repülőtéren
regisztrálásra kerül minden OLE, – a tapasztalat azonban azt mutatja, hogy kell
1-3 munkanap mire az országos adatbázisban elérhetővé válnak a Miszrad Hapmim
munkatársai számára azok az adatok, melynek lehetővé teszik a Személyi
Igazolvány (Teudat Zehut) kiállítását
A
személyi okmány részeként ugyanezen alkalommal kerül kiállításra egy lakcímet,
családi állapotot, valamint kiskorú gyermekek esetében azok személyi adatait
tartalmazó dokumentum is. (SZEFACH)
Az
eljáráshoz szükséges az útlevél (a bevándorlási vízummal), a repülőtéren kapott
Bevándorlási Igazolvány (Teudat Olé) Valamint a Szochnut által hitelesített
valamennyi származási okirat, (melyeknek alapján az ALIA engedély kiadásra
került.)
A
Személyi Igazolvány (Teudát Zehut) helyben azonnal elkészül, és kiadásra kerül.
(A
Miszrad Hapnim helyi kirendeltségén szochnut által hitelesített másolatokon
kívül az eredeti származási, születési, házassági okiratokat, és dokumentumokat
is be kell mutatni. Ezek a dokumentumok azonban visszaadásra kerülnek. Célszerű
fokozottan figyelemmel kísérni, hogy ezek a dokumentumok véletlenül se
keveredjenek az irodában maradó másolatok közé. Jó tudni azt is, hogy más hatóság
sem veszi el ezeket az eredeti okiratokat, az eljáró hivatal ügyintézője csak
másolatot készít ezekből az iratokból..)
2013
év második felében Izraelben elkezdődött az u.n. “biometrikus” személyi
azonosító igazolványok kiállítása. Ennek kiadását az első (teszt) időszakban
egyénileg lehet kezdeményezni. Jelenlegi szabályozás szerint csak két év
elteltével válik kötelezővé és teljes körűvé ez az okmány. Mindaddig
párhuzamosan érvényben marad mindkét tipusu személyazonosító (ID) okmány.
c/ Regisztráció a társadalom, és egészségbiztosítási
rendszerbe.
Fontossági
sorrend szerint a társadalom és egészségbiztosítási rendszerbe való
regisztráció a legfontosabb lépés. Mint ismertettük a jelenlegi gyakorlat
szerint ez megtörténik a repülőtéren. A regisztrálással azonnal biztosítottá
válik az alijázó. (a társadalom, és
egészségbiztosítási rendszerről szóló jegyzetünkben részletesebb információk
találhatók)
A
tapasztalat azonban azt mutatja, hogy az esetek elenyésző részében ez elmarad.
Ilyen esetben az is előfordul, hogy az alijázást követően szükség van 1-2
munkanapra ahhoz, hogy az adatbázis fogadó késszé váljon az új ole
regisztrálására. Ez utóbbi esetekre vonatkozóan a továbbiak szerint kell eljárni:
1./ Regisztráció a Nemzeti (Társadalom) Biztosító Intézet (Bituah Leumi) országos adatbázisába.
Az
Alijázó az esetek többségében automatikusan kerül az adatbázisba, nincs szükség
külön regisztrációra. Ugyancsak automatikus a családi pótlék, a különféle
anyasági támogatások nyilvántartásba vétele. Azonban minden további esetben
regisztrációra van szükség, ahhoz, hogy a rászorultság elve alapján minden
érintett az életviteléhez szükséges támogatásban részesülhessen. (fogyatékkal
élők, nyugdíjasok munkanélküliek, stb) Ez utóbbi esetekben a Bituáh Leumi
területi ügyfélszolgálatát személyesen is fel kell keresni.
2/ Regisztráció az Egészségbiztosítási Szolgáltatások
(Kupát Cholim) rendszerébe.
Az
Egészségügyi. Törvény alapján minden belföldi illetékességű izraeli
állampolgárnak regisztráltatnia kell magát egy általa kiválasztott
egészségbiztosítási szolgáltatóhoz is, ( izraeli elnevezése: KUPÁT CHOLIM) A
regisztráció során az országos adatbázisba rögzítésre kerül hogy az új olé
melyik egészségügyi pénztár/rendelőintézet szolgáltatásait kívánja igénybe
venni az elkövetkezendőkben.
Amennyiben
ez elmaradt a repülőtéren, regisztrálást a nagyobb postafiókokban lehet
kezdeményezni. A regisztrációhoz szükséges a repülőtéren kapott nyomtatvány,
valamint a Személyi Igazolvány (Teudat Zehut) és az Ole Igazolvány (Teudat
Olé). A regisztráció jelképes (néhány sékeles) összegbe kerül.
Izraelben
működő egészségbiztosítási alapok/pénztárak/szolgáltatók (KUPOT CHOLIM)
listája:
• Clalit
• Leumit
• Maccabi
• Meuhedet
(A
betegbiztosítási alapok szolgáltatásaiban nem sok az eltérés, azonban a
biztosítási csomagok tartalmukban eltérőek. Érdemes még Alijázás előtt
tájékozódni, s társaságok által nyújtott szolgáltatási csomagok tartalmát és
azok árait illetően.)
A
regisztráció során kapott nyomtatvánnyal és nyugtával ezt követően el kell
menni a megjelölt egészségbiztosítási szolgáltató (KUPAT CHOLIM) lakhely hely
szerinti kirendeltségére, ( a legközelebbi kirendeltség címét illetően a postán
is kaphatunk felvilágosítást) A kiválasztott Kupát Cholim ügyfélszolgálatán a
regisztráció, és a biztosítási díjcsomag kiválasztását követően, minden
biztosított ( a gyerekeket is beleértve) mágnes-szalaggal ellátott tagsági
azonosító kártyát kap. Az adatbázisba történő rögzítéssel azonnal biztosítottá
válik az Alijázó.
e/. bankszámla nyitása
Izraelben,
akárcsak más országokban számos bank szolgáltatásai közül lehet választani.. A
Bankok szolgáltatásai eltérőek, ezért érdemes a döntést megelőzően több bankot
is felkeresni. Ezt követően szabad csak bankot választani, és annak a
lakóhelyhez közeli bankfiókját felkeresni. A bankszámla nyitásához be kell
mutatni a Személyi Igazolványt (Teudat Zehut) A Bankszámla Szerződés aláírását
követően kérni kell a repülőtéren kapott okmányok közül annak a nyomtatványnak
a kitöltését, és leigazolását melyet az elkövetkezendőkben a Befogadási
Minisztérium Kirendeltségén (Miszrada Haklita ) kell leadni.
(Fontos
kitétel a bankszámlaszerződés megkötésénél, hogy házastársak esetében a
bankszámla jogosultjaként mindkét fél név szerint meg legyen jelölve. (Chesbon
Mesutaf) Ez az egyik feltétele a családi támogatás folyósításának.)
e/ Befogadási és Beilleszkedési Minisztérium (Miszrad
Haklita)
A
beilleszkedési támogatás automatikusan jár minden új alijázónak, azonban a
folyósításához fel kell keresni (előzetes telefonon egyeztetett időpontban) a
Befogadási Minisztérium helyi irodáját. (CÍMLISTA) A helyi
adatbázisba való regisztrációhoz a a repülőtéren kapott nyomtatvány, a
bankszámla nyitásáról szóló igazolás, valamint a Személyi (Teudat Zehut) és az
Olé Igazolvány. (Teudat Olé) szükséges. Érdemes a megérkezés után napokban
bejelentkezni, és időpontot kérni, mert esetenként pár napos (hetes)
várakozásra is lehet számítani.
A
Miszrad Haklita munkatársától lehet minden olyan kérdésben tájékoztatást kérni,
mely a beilleszkedéssel összefügg (pld. a támogatások mértéke, ütemezése, a
gyermekek iskoláztatása, nyelvtanulási lehetőségek, lakhatási támogatások,
lakásvásárlási lehetőségek, stb) A támogatás csak időarányosan jár az
alijázónak. Amennyiben az első év során eltávozik Izraelből, a folyósítás
megszakad, és csak akkor folytatódik, ha visszatérését követően ismételten
felkeresi a Miszrad Hapnim helyi irodáját, és kéri a támogatás folytatását.
Természetesen a távol töltött időre nem jár támogatás.
A
beilleszkedés legfontosabb állomása a Héber nyelv elsajátítása. A nyelv
tanulásának költsége része a beilleszkedést támogató csomagnak (Szál Klita). A
Miszrad Hapnim munkatársától kapják meg az alijázók, az ulpán (nyelvstudió)
bont is, mely egy 500 órás beilleszkedési nyelvtanfolyam költségfedezetét
jelenti. Az Ulpán tandíja szintén a befogadási kosár részét képezi.
Forrás: http://www.shalom-olim.com/?page_id=166
Megjegyzések