Hungarikum kis káté
Ne
tévessze meg a nyájas olvasót, hogy a káté a katekizmusnak a rövidítése. Én
csak egy amolyan kis zsebre vágható útmutató füzetecskére gondoltam most, amit
önfeledten lapozgathat, böngészhet a magyarzsidó, kabarmagyar, vagy akár egy
szlovákmagyar, magyarszlovák, németmagyar… és így tovább, hogy erősítse
egyrészt öntudatát a világ büszke népei tengerében, másrészt tisztába tehesse
alkalmanként a meghatározó különbségeket is.
Mindennapi problémáink szűkülő spektruma és
egyre féktelenebbül megnyilvánuló közvetlen környezetünk amúgy is vészesen eltereli
a figyelmet önreflexiónkról. Se időnk, se elég tudásunk nincs történelmileg
elhelyezni magunkat, időnk azzal foglalkozni, hogy honnan jöttünk, hová
tartunk, és egyáltalán hol is vagyunk. Mielőtt végleg közönyössé válnánk környezetünkkel,
kultúránkkal és történelmünkkel szemben, és a társadalom is – mint reménytelen
eset – lemondana rólunk, szembesüljünk csak a tömegek elfogadott nézőpontjával.
Sőt, azonosuljunk vele. Merjünk nagyok lenni, sikeresek, szépek, okosak,
mindenkik által csodált és irigyelt magyarok. Ebbeli törekvésünkben a Hungarikumok
fognak minket a leghatékonyabban támogatni!
A Hungarikumokról szóló 2012. évi XXX.
törvény, igen velősen határozza meg, hogy
mi is számít hungarikumnak:„A közösségi oltalom alatt álló Hungarikum
különleges, egyedi, jellegzetes, csak Magyarországra jellemző dolog, amelyről a
magyarok ismertek a világban. Megkülönböztetésre, kiemelésre méltó érték, amely
a magyarságra jellemző tulajdonságával, egyediségével, különlegességével,
minőségével a magyarság csúcsteljesítménye, amelyet külföldön és belföldön
egyaránt a magyarság eredményeként, kiemelt értékként tartanak számon, védett
természeti érték, kiváló nemzeti termék, amit a Hungarikum Bizottság
hungarikummá minősít, és ami a törvény erejénél fogva hungarikum”. No hát,
hogyha már eleve alanyi jogon ezekkel a paraméterekkel azonosítanak engem is,
akkor persze nincs miről beszélni. Ha történetesen még nem, akkor ez csak a nem
megfelelő kommunikáción múlik, mert én egyébként, teljesen egyetértek a
célkitűzéssel és azzal is, hogy erre egy külön Bizottságot állítottak fel 13
taggal, és őket választották ki arra is, hogy állítsák fel a Magyar Értéktárat.
A tizenkilenc magyarországi megyében szintén felállnak a Megyei Értéktár
Bizottságok, melyek a leghatékonyabban tudják támogatni a Központi Magyar
Értéktár Hungarikum Bizottságának munkáját, hiszen így együtt már bizonyosan
legalább 200-an vannak, nem számítva az általános technikai és irodai
kiszolgáló személyzetet. Nincs is szebb a közös munkánál, a kollektív
alkotásnál és a dinamikus munkahelyteremtésnél. És akkor el is érkeztünk a
legkiemelkedőbb magyar teljesítményhez, – melynek eszenciáját nem is tudom,
hogy lehet az Értéktárban rögzíteni és megőrizni, – a kompromisszumok nélküli,
értékközpontú, bürokráciamentes problémamegoldáshoz. Ezt így kérem
lefagyasztani, és az elnök úrral, illetve még egy kuratóriumi, és egy felügyelő
bizottsági taggal együtt betenni az Értéktárba, mint génminta. Ott lesz már a
magyar puli, pumi, a vizsla, a komondor, kuvasz és egy ridegen tartott
szürkegulya, a 100 tagú cigányzenekar, és a komplett békemenet, tehát nem
fognak unatkozni. Mint vitapartner, a
„legnagyobb magyarra” is számíthatnak, mivel épp a minap jelentette be sugárzó
arccal a vidékfejlesztési miniszter, egyben a Hungarikum Bizottság elnöke, hogy
gróf Széchenyi István szellemi hagyatéka is, – mint Hungarikum, – az Értéktár
vitrineibe kerül, s vele együtt szinte törvényszerűen a Nagycenk és Kiscenk
közötti Széchényi hársfasor. Ugyanígy járt el a magas Bizottság a Zsolnay
porcelán és kerámiával, a Gundel-örökséggel, a höveji csipkével, az Ajka
kristállyal és a tárogatóval. A tárogató, hogy külhoni magyarjaim emlékezetét
felfrissítsem, a fúvós hangszerek Stradivarija, egy klarinétszerű, fából
készült, tulajdonképpen szaxofon. A kurucok fúvógatták igen szomorú-szépen, ha
éppen nem labancot üldöztek. A miniszter úr listájának következő pontja a
„magyar akác” kicsit meglepett, mert úgy tudtam, hogy az erdész és az egész
agrár-szakma utálja ezt a nem őshonos, maga körül semmi mást meg nem tűrő, igen
agresszívan terjeszkedő, nem értékes fájú növényt. Nyilván tévedtem, mert a
tiltás és a kiirtás hírére haladéktalanul összeállt a Magyar Akácmentő Koalíció
és több ankét, bezárólag bankett gyors egymásutánja azt eredményezte, hogy a
Nemzeti Akác, a magyar méh méz-mezeje egyelőre haladékot kapott. Sőt, ha jól
értelmezem, a nemzeti nagypolitika szertárába emelte a kormány a magyarok
akácát, minek csodájára jár a világ, és most a Hungarikum-cimkével már
támadhatatlan. Ugyan ki támadná viszont a Pick téliszalámit? Ezt csak azért
mondom, mert a szalámi is a Nemzet Értéktárába került. Lá, milyen jó, hogy egy
zsidó annakidején ezt az olasz Italikumot és talján munkásokat hozott az
Alföldre. A Hungarikumok közé tartoznak viszont a magyar feltalálók is, úgy
általában nagyobb jelentőséggel bíró alkotók s műveik, magyar termékek, a már
említett őshonos állatok, továbbá a népművészet, a zene, a nyelv és a magyar
irodalom.
Ha már káténak neveztem e kis cikket, akkor
a teljesség és a tudományosság igénye nélkül vagyok kénytelen, itt még felsorolni
néhány hivatalosan is megnevezett célcsoportot, melyből folyamatosan kerülnek
ki a „Hungarikum” védjeggyel büszkélkedhető nevek, tárgyak, élőlények és ideák.
Tehát: magyar és magyar származású Nobel-díjasok, magyar feltalálók
találmányai, magyar és magyar származású sportolók, olimpiai bajnokok és
sportteljesítményeik, a sportban alkalmazott egyedi megoldások, magyar és
magyar származású zeneszerzők, magyar nyelvű könyvek és más dokumentumok, zenei
alkotások, kortárs dal, zene, Színház- és filmművészeti alkotások, kézművesség,
kézműiparban használt egyedi megoldások, iparművészeti tárgyak, épített
környezet, múzeumok, színházak, templomok, védett épületek, hidak, népi
hangszerek, népi munkaeszközök, építészeti megoldások, bútorok, gyógyhatású
hungarikumok… Hogy az italok, az ugye természetes, és nem az akácvirág-teára
gondolok, de az ősi magyar hitvilág, a magyar hagyományok és ünnepek is bizony
hungarikumok, és e minőségi jelzőt esetenként alkalmazható egyéb társadalmi
vagy közéleti jelenségekre is.
A magyar neológ zsidóságot, illetve annak
vezetőinek szellemiségét nevezte pár napja „eltűnő, megszünő Hungarikumnak” egy
másik zsidó hitközösség vezetője, kinek szervezete egy már rég eltűnt Hungarikum,
a „status quo ante” zsidó közösség nevét vette magára, hogy történelmi
legitimációt szerezhessen magának 150 évre visszamenőleg, természetesen a
Hungarikum-védjeggyel. Ez a kis zsidó csetepaté irányította a figyelmemet a
Hungarikumban rejlő vészterhes Judaikumra. Hiszen a Hungarikumok hosszú sorában
a sokácok busójárása ugyanúgy benne van, mint a magyarországi németek
hagyományos borkultúrája és Bartók Román táncai, a magyar-szlovák Bobula János
rendkívül gazdag építészeti tevékenysége Budapesten, a zsidóság azonban – ahogy
manapság más összefüggésben aposztrofálni szokták – kiugró módon
túlreprezentált e Érdemesek Társaságában.
Pár nevet kiragadnék, csak úgy találomra a
többszázból, a Vészkorszak bűntényeit elmaszatoló emlékművek árnyékában… Aschner
Lipót, Újpest felvirágoztatója a Tungsram tulajdonos igazgatója – Dachau. Richter
Gedeon, a magyar gyógyszeripar megalapítója, feltaláló – Dunába lőtték. Goldberger
Leó, a magyar textilipar óriása – Mauthausen. Rejtő Jenő, író – MUSZ,
fagyhalál. Szerb Antalt, szépíró – agyonverték. Molnár Ferenc, író – még
sikeresen elmenekült, emigrált. Radnóti Miklós, költő – halálmenet, agyonlőtték.
Farkas István, kora legígéretesebb magyar festőművésze – Auschwitz. Komor
Marcel, a magyar szecesszió egyik legjelentősebb építésze – agyonlőtték. Petschauer
Attila, többszörös Olimpiai és Európa-bajnok vívó – MUSZ, halálra-kínzás.
Ne
feledjük, ez is Hungarikum!
Surányi András
Megjegyzések