Izrael kisöpri a tragacsokat az utakról
Egyre több sofőr hajlandó készpénzért
beváltani öreg autóját egy, a légszennyezés csökkentését célzó állami program
keretében.
Mindenki tisztában van azzal, hogy az öreg autók komoly egészségügyi és
környezetvédelmi kockázatokat hordoznak. Ezért az autók „újrahasznosítása”
egyre népszerűbb Európában, Amerikában, és már Izraelben is. Az Izraeli
Környezetvéldelmi Minisztérium újra elindította a selejtező programját,
amelynek keretében pénzt fizetnek a sofőröknek azért, hogy azok beadják erősen
szennyező autóikat és teherautóikat megsemmisítésre. Az első selejtező program
2010-es indulása óta az izraeliek 25.000 súlyosan szennyező autót cseréltek be.
Az új projekt pénzügyi kerete 28 millió sékel (1,8 milliárd forint), 10
millióval töb az előző évhez képest, de még mindig kevés a lakosság igényéhez
mérve.
– Körülbelül évi 6000 autóra van keretünk – mondja Amir Zalzberg a
Környezetvéldelmi Minisztériumból – de kb 10.000 ember vár, hogy részt vehessen
a programban. A legtöbb ember természetesen a pénz miatt
jelentkezik, de biztosak vagyunk benne, hogy örülnek annak, hogy kevesebbet
szennyezik a levegőt. A minisztériumi adatok szerint a régi autók hússzor
szennyezőbbek mint új, katalizátoros társaik – Izraelben 1995 óta csak ilyen
autókat hoznak forgalomba. Zalzberg szerint kb 2,8 millió autó fut Izrael
útjain, ebből 30.000-et kellene bezúzni. A minisztérium 3000 sékelt, azaz kb.
200.000 forintot fizet a tulajdonosoknak egy autóért, amely megfelel a projekt
elírásainak. „Nem egy nagy összeget kínálunk, de segítünk a sofőröknek, hogy
helyesen cselekedjenek.”
A selejtező programok a 2008-as válság után indultak el a világban. Két
céljuk is volt: egyrészt az autóipar felpörgetése, másrészt a környezetvédelem
elősegítése. Míg egyes országokban akár 10 évnél fiatalabb autókat is be
lehetett cserélni, ha az újnak jobbak voltak a kibocsátási mutatói, Izraelben
az 1992 előtt készült autókra koncentrálnak.
– Izralnek nincs autóipara – mondja Zazberg – így nálunk az egyetlen
szempont a környezetvédelem.
A minisztérium egy roncstelepre szállítja az autókat, ahol azokat
szétszerelik. A gumikat útburkolásnál használják fel, az üveget és fémet
újrahasznosítják. A művelettel duplán nyer a környezet: az anyagokat
újrahasznosítják, miközben a légszennyezés csökken.
Forrás:
http://www.alternativenergia.hu/
Egyre több sofőr hajlandó készpénzért
beváltani öreg autóját egy, a légszennyezés csökkentését célzó állami program
keretében.
Mindenki tisztában van azzal, hogy az öreg autók komoly egészségügyi és
környezetvédelmi kockázatokat hordoznak. Ezért az autók „újrahasznosítása”
egyre népszerűbb Európában, Amerikában, és már Izraelben is. Az Izraeli
Környezetvéldelmi Minisztérium újra elindította a selejtező programját,
amelynek keretében pénzt fizetnek a sofőröknek azért, hogy azok beadják erősen
szennyező autóikat és teherautóikat megsemmisítésre. Az első selejtező program
2010-es indulása óta az izraeliek 25.000 súlyosan szennyező autót cseréltek be.
Az új projekt pénzügyi kerete 28 millió sékel (1,8 milliárd forint), 10
millióval töb az előző évhez képest, de még mindig kevés a lakosság igényéhez
mérve.
– Körülbelül évi 6000 autóra van keretünk – mondja Amir Zalzberg a
Környezetvéldelmi Minisztériumból – de kb 10.000 ember vár, hogy részt vehessen
a programban. A legtöbb ember természetesen a pénz miatt
jelentkezik, de biztosak vagyunk benne, hogy örülnek annak, hogy kevesebbet
szennyezik a levegőt. A minisztériumi adatok szerint a régi autók hússzor
szennyezőbbek mint új, katalizátoros társaik – Izraelben 1995 óta csak ilyen
autókat hoznak forgalomba. Zalzberg szerint kb 2,8 millió autó fut Izrael
útjain, ebből 30.000-et kellene bezúzni. A minisztérium 3000 sékelt, azaz kb.
200.000 forintot fizet a tulajdonosoknak egy autóért, amely megfelel a projekt
elírásainak. „Nem egy nagy összeget kínálunk, de segítünk a sofőröknek, hogy
helyesen cselekedjenek.”
A selejtező programok a 2008-as válság után indultak el a világban. Két
céljuk is volt: egyrészt az autóipar felpörgetése, másrészt a környezetvédelem
elősegítése. Míg egyes országokban akár 10 évnél fiatalabb autókat is be
lehetett cserélni, ha az újnak jobbak voltak a kibocsátási mutatói, Izraelben
az 1992 előtt készült autókra koncentrálnak.
– Izralnek nincs autóipara – mondja Zazberg – így nálunk az egyetlen
szempont a környezetvédelem.
A minisztérium egy roncstelepre szállítja az autókat, ahol azokat
szétszerelik. A gumikat útburkolásnál használják fel, az üveget és fémet
újrahasznosítják. A művelettel duplán nyer a környezet: az anyagokat
újrahasznosítják, miközben a légszennyezés csökken.
Megjegyzések