A mázli
Zrínyi Miklós, horvát bán, főnemes, költő, hadvezér, politikus, a török
elleni harc egyik mindig sikeres, legendás alakja költeményeit olvasgattam,
csak úgy az idő múlatátására. A honi egészségügy terézvárosi rendelőintézetének
„lábászatán” vártam a soromra, sorsomra és zöld ágra vergődésemre. Hónapok óta
költöztetem tetemes könyv és irattáramat volt menedékemből az újba, és nem várt,
régelfelejtett kötetek kerülnek elő, akár évtizedek távlatából. Ezt a kis
kötetet is csak úgy fölkaptam az egyik banánosláda tetejéről, de csak a mérete
miatt, pont a zsebembe fért. Véletlenszerűen. A lábammal megesett affér
egyébként nem a költözés fejleménye, ugyanezen időben viszont szerveztem egy
kiállítást is, és úgy a szobrok feltételében, mint – a kiállítás zárásával, – a
leszedésében segítettem a kiállító művésznőt. Olcsó poénkodásba feneklene, ha
most egy sors-legendát szőnék balesetem köré, – szóval, mondom, nem teszem – de
hát egy „Krisztuslevételt” vettem le, és estem le aztán a túl nehéznek
bizonyuló prófétával, egy túl bizonytalannak mutatkozó székről. Az a
sors-legenda, amit nem akarok szőni, az egyébként az lett volna, hogy tessék
itt egy, akár papi posztra is alkalmas kohen- és levitaivadék, – ez lennék én, –
és egy igen távoli rokonom bálványimádásra minden tekintetben alkalmas
bronz-betonszobrával az ölemben, tört lábbal testesítem meg a mondabéli,
megátkozott „bolygó zsidót”, akin Jesu ben Joszef majd kétezer éve folyamatosan
bosszút áll. Az imént ezzel a billegő székkel, ami azért valljuk be, egy
igencsak sunyi dolog és nem illik egy zsidó-eszénus szociálpolitikushoz,
katolikus FIÚ-hoz, protestáns Istenhez és még a Koránban is említett prófétához.
Jó, o.k! Én feltehetően zelóta lettem volna vagy liberális szaduceus, – akkor,
ott a szabadságharc közepette – és élesen támadtam volna a nem életszerűen
agitáló nácrátiakat. A Jesu-pártiakat, akik Róma-ellenesnek vélt/szánt
pacifizmusukkal és mafla, éppen nem helyénvaló kozmopolitizmusukkal csak az
éppen folyó zsidó felszabadító mozgalmak gyengítésében segédkeztek. Sőt, lehet,
hogy én lettem volna a nacrátiak által szélsőséges militánsnak rágalmazott,
latorként emlegetett Barabás, vagy az a szaducéus a másik kereszten. Ott, a saját
házam kapujában sem azt mondtam volna a keresztfával ott pihenő Jesunak, amit
az ezerszer átírt és továbbtoldozott mendemonda állít, hogy „Menj már, mit
késlekedel?” – sőt, állítólag a kaptafával is fejbe vertem volna I.N.R.I-t. Valóságban,
– és ha én lettem volna az a bizonyos Ahasvérus, – még épp lábbal, – nyilván
nem ezt az ostobaságot mondom. Megmondtam volna, hogy én ugye megmondtam!
Látod, nácráti barátom Jehosua ben Joszef veMiriám, békét és szeretetet
hírdetsz itt a jámbor zsidóknak, meg hogy ne vonakodjunk megfizetni az adót az
átkozott római rablóknak, amikor már mindenünket elvették, és zsidó
rabszolgákkal zabáltatják az oroszlánokat az amfiteátrumokban. Meg milyen jó
lesz nekünk ezzel szemben, majd ha már agyonverte a tolvaj-nyilas Poncius
Pilátus szoldáteszkája az utolsó magunkfajtát, ott fönn a mennyek országában.
Nem veszed észre, hogy ennek a baromnak a szalámipolitikájának a része vagy te
is, mi is. Ránk, meg a néróista söpredékkel korrumpálódott farizeusokra hivatkozva
nyírnak ki most majd téged, hogy utána rád hivatkozva nyírhassanak ki minket,
mindannyiónkat. Ez van hábibi, drága Jesszusom! Látod, a báránykáid is mind
hirtelen begazoltak ott a főtéren. Ja persze, „Jeruzsálemi tavasz”,
reform-peszáh, meg flauerpauer-hallelúja-fényevés. Most, amikor a palotaőrség
lándzsáival néztek a jámborok szembe, és a pofátlan kormányzó úr a zsidó
hagyományokra hivatkozva gúnyosan megkérdezte: Legyen-é feszítés vagy ne légyen?
– akkor persze ott bégetett mind, hogy „bee-beee-betáh… se jihje!”
De nem vagyok és voltam
Ahasvérus, és ígéretemhez híven sorslegendákat sem szövögetek, dehát mégis csak
az orvosi rendelőbe rendelt a balszerencse. A Zrínyi kötet hátsó borítóján a
költő hadvezér jelmondata: Sors bona, nihil aliud /Jó szerencse, semmi más/. Mi az hogy jó? – így a fordításban. A
szerencse az eleve jó, gondoltam eddig, ám lehet, ez a kifejezés csak egy
semleges fogalom volt, mint a héber mázál, ami lehetett jó és rossz is. A
lényeg, a szép nagy padlizsánra emlékeztető és kegyetlenül fájó felbokám, melyet
itt kicsit gondterhelten méregetek, együtt az ajtón föltüntetett törökös névvel.
Török vagy kurd lehet ez a láb-orvos, de lehet ez a név akár pakisztáni vagy
indiai is. Püff neki, sorsszerűség ez tán. Pedig isten a tanúm, hogy nem hiszek
benne! Épp itt van Zrínyi „Szigeti veszedelme” nyitva az ölemben, a
századik versnél, melyben Szulejmán
hatalmas török-seregének összetétele soroltatik és említést nyer, hogy még
indusok is vannak a hadseregben, bár sem nem alatvalók, sem nem muzulmánok,
csak a magyarok vesztét akarják a helyszínen megélni. „Mert szép Indus vizén
tul török nem lakik, Sem ü császárjoknak soha nem adózik, Mégis ide jüve király
Atapalik, Mert látni akarja, keresztény mint romlik.” No lám, az első
katasztrófatúristák. Bent valóban egy feltételezhetően a tanulmányait
Magyarországon abszolváló és hazánkban maradó, indiai származású doktor van. A számítógépen nézi a röntgenképet. „Magának
mázli van, nem fraktúra!” – mondja, kenőcsöt és tablettákat ír fel. Egy
borogatással még kint darvadozok egy kicsit, Zrínyi bánt olvasgatva. Meglepően
gyakran használja a fátum szót. Minden jel szerint hitt az életet meghatározó
eleve elrendelt végzetben. A latin „sors” szót csak jelmondatában írja le, a
fátumot használja a „veszedelemben” helyette, a „sors” bemagyarítására feltehetőleg
később került sor. A patikában végre bizonyítást nyer, vannak dolgok, amikre
nem lehetünk hatással, ezek csak úgy maguktól vannak, vagy megtörténnek velünk
vagy nélkülünk. Nevezhetik ezt páran sorsnak, ők kifizetik a majd kétezer
forintot a 40 gramm kenőcsért, melynek a 99%-a egyszerű vazelin, és a négy
ezret a húsz tablettáért. Én ezt tiszta balsorsnak nevezem, és tudatosan nem váltom
be a receptet. A fatalisták állítják nincs jó vagy balsors csak sors van, mert valamire
a rossz is használható, okulásra például biztosan. Átbicegek hát srégvizávi a
gyógynövényboltba és megveszem az azonos hatóanyagú negyedliteres szert 800
forintért. Lehet, hogy egy erő, egy nagyobb mátrix, – mely működésében mi csak statiszták
vagyunk – kényszerít bennünket, de minden, amit teszünk, végül is saját
elhatározásunkon múlik. Megszokjuk a sorsszerű történéseket, azon belül
kialakul magaviseletünk a fennmaradó szabad mozgástérben. Kikristályosodik
idővel egy állófront, kiismerjük magunk és a minket körülvevő dolgok sorsait, a
sors meg kiismeri harcmodorunkat. Anyám egyik sorcsatájának folyamatos opponenseként
pártoltam, a hűtőszekrényben hetek óta búslakodó és száradozó sajt eltüntetését.
Anyám töretlenül állította, annak a sajtnak semmi baja, csak a széle kissé
penészes, de ez az ő természetes sorsa. Amúgy meg sebaj, le lehet azt vágni és
kész, ott van megette a makulátlan, az igazi sorsszerű sajt. Lepergett róla
népszerű tudományos előadásom a penész sorsszerűségéről, mely az idő-sajt-állag
szentháromság produktuma. Az a bizonyos széli penész, az nem más, mint annak a
jele, hogy ez a belülről építkező penész elérte saját hatókörének maximumát, a
sajtküszöböt. Aki azt levágja, nem hogy nem szabadult meg a penésztől, hanem ráadásul
az igazi penész epicentrumához került még közelebb.
Szóval mázlisták vagyunk a
mázl tov és a mázl ráá közlekedő edényeiben. Testközelben a képlékeny sorsot
csak akkor észleljük, mikor már megkötött, mint a gipsz. A keverésénél nem
voltunk ott, vagy bár ott voltunk, de fogalmunk sem volt, hogy az a gipsz a mi,
percek múlva kettétörő lábunkra fog kerülni. Én most megúsztam. Zrínyi nem. A
száz bajt vívó hadfit sorsa egy vadászati baleset képében érte utol. A
szkeptikusok szerint Zrínyi végzete a földön terveztetett, és a bécsi udvar bérgyilkosa
lőtte orozva agyon.
Surányi András Írása
Megjegyzések