Jaffa kaputól a siratófalig
A Jaffa kaput az itt kezdődő útról nevezték el ami a Jaffa kikötővárosába vezetett.
Az arabok Bab el Khalilnak ( Hebroni kapu) a zsidók shaar Yafónak nevezik. A kapu a II. Szulejmán által épített körfalhoz tartozik ( 16.század)
A mellette jobbra lévő nyilást a törökök vágták a falba 1898 - ban, hogy az akkor idelátogató német császári pár be tudjon vonulni az óvárosba.
A Jaffa kaputól délre emelkedik a Citadella amit a köznyelv "Dávid tornyának " nevez. Nem Dávid, hanem Heródes idejében épült az i.e. 24 - ben, az innen délre fekvő területen építtette fel a palotáját, amit ezzel az erőditménnyel biztosított.
Titus vezetésével 70 - ben elfogalták a várost a rómaiak helyőrséget telepítettek az erődítménybe.
A későbbiekben a keresztesek, a mamelukok és a törökök felújították.
Az aranykaput 7. században a heródesi Szuzai kapu helyén állitották fel. Az aranykapu a Kidron - völgy és az olajfák hegyével szemben található.
A zsidó és mohamedán elképzelés szerint a kidron völgy és az olajfák hegye lesz az utolsó ítélet színhelye.
A zsidó hagyomány szerint a kapu az idők végezetéig bezárva marad, addig amíg a Messiás a városba bevonul.
Ezékiel proféta már a i.e. VI. évszázadban megjövedendölte: ,, És vissza visz engem a szent hely külső kapujának útjára, amely keletre néz: és zárva volt. És mondja nekem az Úr: ez a kapu be lesz zárva, meg nem nyílik, és senki rajta be nem megy, mert az Úr, Izrael Istene ment be rajta, ezért be lesz zárva"... ( Ezékiel 44, 1 - 2)
Régi szokás volt, hogy amikor a zsidó zarándokok körüljárták a városfalakat, ennél a kapunál megálltak és könyörögtek, hogy Isten legyen irgalmas hozzájuk a végítéletkor.
Ezért az arabok befalazták az átjárót, és még egy temetőt is helyeztek a kapu elé. Így a zsidóság szemében tisztátalan hely lett, és a zsidók által várt Messiás Jeruzsálembe vonulását megakadályozták.
A Damaszkuszi kapu a város északi részében lévő negyedet köti össze a hozzá délen csatlakozó Óvárossal. Itt kezdődik a Damaszkuszba vezető út, amely Nabluson, illetve Shemen halad át. Az arabok az út elejét Nablus utcának nevezték el. A zsidók a Damaszkuszi kaput "Shaar Shekhem" - nek, ˙( az arab neve "Bab Al Amud") a cölöp - kapu, attól a cölöptől amelytől a távolságot mérték Damaszkuszig.
II. Szulejmán szultán ideje alatt 1537 - ben épült a kapu, a két oldalát előugró tornyok szegélyezik.
A Neblus utcában általában mindennap piac van. Az arab árusok különféle portékájukat kínálják a vásárlóknak.
Csodálatos illatok keverednek a levegőben.
A kis üzletekben kívánság szerint különböző kávét darálnak a régi hagyományok szerint, egy másik üzletben őrölt fűszereket árulnak, az utcán friss fűszereket, origánót, mentalevelet, bazsalikomot, gyümölcsöket, zöldségeket kínálnak.
Ha elfáradtunk a nézelődésben, beülhetünk egy kis kávézóba és rendelhetünk magunknak egy mentás teát, vagy egy finom török kávét, ehetünk mézédes süteményeket,
egy másik kis vendéglőben fogyaszthatunk pitát, humuszt, soarmát, falafellel, és szivhatjuk a vizipipát.
Elérkeztünk a siratófalhoz.
48m hosszú és 18m magas a nyugati fal ( Hámáárávi). Ez a hely a zsidók legszentebb helye.
A siratófal onnan kapta a nevét hogy a zsidók itt siratják a szentély pusztulását.
Salamon temploma Áb hónap kilencedikén esett áldozatul a babilóniai hódítóknak, és 700 év múlva ezen a napon pusztult el a második a heródesi templom is.
A jelenlegi tágas teret 1967- ben építették ki., előtte 4m szélességű hely volt a fal előtt.
A környéken düledező házak, falmaradványok,ócska bódék voltak. Ezeket lebontották, a környéket rendbehozták, azóta szabaddá vált az út a nyugati falhoz.
Sharon Asher
Megjegyzések